Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

325 fuldtidsstillinger skal nedlægges i Københavns Lufthavne A/S, fordi flytrafikken er gået helt i dvale. Arbejdsdelinger og uddannelse skal reducere antallet af fyringer.

Københavns Lufthavn ligger øde hen på grund af covid-19. Nu kommer der endnu en fyringsrunde.
Joachim Rode

Coronaen er årsag til endnu en stor fyringsrunde i luftfarten. Københavns Lufthavne (CPH) skal spare, hvad der svarer til 325 fuldtidstillinger.

- Det er meget ærgerligt og trist, at vi igen må reducere vores mederarbejderomkostninger. Da vi i august sagde farvel til dygtige medarbejdere, var det med en forventning om, at passagertallene gradvist ville forbedre sig frem mod slutningen af året. Det er desværre gået den modsatte vej. Derfor er det nødvendigt med yderligere tiltag, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i CPH.

Han oplyser dog, at de fleste besparelser skal findes gennem arbejdsfordeling og uddannelse. Dermed forventer han, at det endelige antal fyringer bliver lavere end de 325. 

Håber på vaccine

Ifølge fællestillidsmand i CPH, Peter Vium, ser det ikke alt for lyst ud for tiden:

- I august havde vi stor optimisme med, at trafikken ville stige. Men så kom anden bølge af corona desværre. Det er noget skidt. Folk begyndte at trække skuldrene højere og højere op, siger han.

- Vi håber, at der snart kommer en vaccine, men det er slet ikke sikkert at sommertrafikken næste år kan nå at rette sig op. Vi kigger desværre måske flere år frem, før vi er tilbage på tidligere niveau, siger han.

Peter Vium og hans tillidsmandskollegaer skal nu i forhandlinger med lufthavnen:

- Det bliver spændende at se, hvordan det kan komme til at fungere med arbejdsfordeling. Der er jo en del børnesygdomme, siger han.

For nylig gik 380 bagageportører fra SAS Ground Handling på arbejdsfordeling.

Kun 10 procent af trafikken

Den nye fyringsrunde kommer kun tre måneder efter, at CPH nedlagde 625 fuldtidsstillinger.

Den seneste periode har trafikken i Københavns Lufthavn kun været på 10 procent af normalen. Og siden der for nylig blev lukket til Storbritannien, har trafikken været endnu mindre.