Gå til hovedindhold

Lastbilejerne i ITD er ”dybt rystede” over den nye aftale på transportområdet, som ifølge foreningen fjerner den frie forhandling og placerer magten i 3F’s overenskomster. Minister afviser anklager.

- Vi er dybt rystede over dette angreb fra regeringen og aftalepartierne, som vil være dybt skadeligt for vores virksomheder og i strid med alle demokratiske principper, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD i en pressemeddelelse.
Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix

Det er et angreb på demokratiet, når et bredt flertal i Folketinget tvinger transportfirmaer til at betale 3F-løn til ansatte, som kører gods i Danmark.

Så klar er meldingen fra ITD, som repræsenterer en lang række af danske vognmænd.

- Vi er dybt rystede over dette angreb fra regeringen og aftalepartierne, som vil være dybt skadeligt for vores virksomheder og i strid med alle demokratiske principper, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD i en pressemeddelelse.

Den nye aftale på transportområdet udløber af, at Fagbladet 3F i efteråret 2018 afslørede, hvordan filippinere levede under slumlignende forhold hos Kurt Beier Transport i Padborg.

Skader branchen

Carina Christensen er rystet over, at danske vognmænd fremover skal følge lønniveauet i “de mest repræsentative overenskomster”, som der står i aftaleteksten.

- Når 3F-overenskomsterne ophøjes til lov og 3F skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster, så fjernes den frie forhandlingsret på overenskomstområdet i praksis, og markedskræfterne sættes ud af kraft til stor skade for hele det danske vognmandserhverv og alle de brancher, som er afhængige af transport, siger Carina Christensen.

Hun mener, at aftalen udhuler muligheden for at lave forskellige landsdækkende overenskomster.

- Det er dybt skadeligt for de danske transport- og logistikvirksomheder, at et politisk flertal nu stopper dette ved at tildele al magt til én lønmodtagerorganisation og dens forhandlingsparter på transportområdet, siger hun.

Minister afviser

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) kalder kritikken fra Carina Christensen og ITD for grundløs.

- Der har aldrig været tale om, at 3F skal have monopol til at tegne overenskomster. Men fordi 3F forhandler de bedste overenskomster, så får de lov til at sætte retningen for, hvad det er for nogle vilkår, som vi gerne vil se opfyldt af andre, der kører transport i Danmark, siger han.

Formanden for Transportgruppen i 3F, Jan Villadsen, afviser også, at aftalen krænker foreningsfriheden.

- Det hele sker i respekt for foreningsfriheden og den danske model, siger Jan Villadsen.

Roser fra Danske Vognmænd

Modsat ITD så roser Erik Østergaard, direktør for brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd, regeringen og beskæftigelsesministeren for at lave en bred aftale på transportområdet.

- Det er et helt afgørende skridt i kampen mod social dumping og unfair konkurrence, siger han.

Samtlige af Folketingets partier med undtagelse af Liberal Alliance er en del af aftalen.