Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Italiensk firma skal smides ud af kontrakten på Storstrømsbroen, efter at deres topchef er anholdt for korruption, mener Enhedslisten og SF. De står dog uden støtte fra andre partier.

De to transportordførere for SF og Enhedslisten, Karsten Hønge og Henning Hyllested, vil have italiensk firma ud af Storstrømsbroens kontrakt.
FOTO: Keld Navntoft og Sara Gangsted/Scanpix

Nok er nok.

Sådan lyder budskabet fra Enhedslisten og SF’s transportordførere, efter at endnu en skandalesag har ramt Storstrømsbroen.

I går kunne Fagbladet 3F fortælle, at bestyrelsesformanden for det italienske byggefirma Condotte var blevet anholdt for korruptionsmistanke på et stort motorvejsbyggeri i Italien.

Det fik Vejdirektoratet til at melde ud, at de ville aktivere en “self-cleaning”-klausul i kontrakten med det italienske konsortium, som så selv kan “rydde op” i firmaerne i konsortiet for at få lov at beholde kontrakten på at bygge Storstrømsbroen for 2,1 milliarder kroner.

Siden har topchefen fra Condotte selv trukket sig fra selskabet efter korruptionsanklagerne.

LÆS OGSÅ: Efter anholdelse: Nu trækker topchef sig fra Storstrømsbro-projektet

Men det er ikke nok, mener Henning Hyllested fra Enhedslisten, som nu vil tage sagen op med transportministeren.

- Condotte har nu så mange lig i lasten, at vi ikke kan have sådan et firma med i et så stort projekt på dansk grund til så mange penge, siger han.

- Hvis vi ikke smider Condotte ud, så kommer vi til at stå midt i byggeprocessen, når balladen virkelig rammer, siger Henning Hyllested.

Samme besked lyder fra Karsten Hønge fra SF.

- Jeg vil mere end nogensinde gerne have Condotte sparket ud af Storstrømsbroen. Jeg var fra starten imod, at de skulle have lov at være med i kontrakten, siger han.

Skandaler hænger på Condotte

Problemerne med Condotte strækker sig helt tilbage til den oprindelige dato for underskriften på kontrakten om Storstrømsbroen i december sidste år.

Her kunne Fagbladet 3F afsløre, at både Condotte og Grandi Lavori Fincosit, som er en del af konsortiet bag brobyggeriet, var indblandet i en massiv korruptionssag i Venedig.

Det fik transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte underskriften på kontrakten og bede Kammeradvokaten undersøge firmaerne til bunds.

Siden kunne Fagbladet 3F afsløre, at Condotte ikke kunne betale sine regninger på et stort milliardbyggeri i Norge, og selskabet mistede siden helt kontrakten på byggeriet.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italienske brobyggere sparket ud af milliardbyggeri i Norge

Kammeradvokaten fandt ud af, at Condotte var så tæt på en konkurs, at firmaet var gået i betalingsstandsning, og senest har Fagbladet 3F afsløret, at bestyrelsesformanden Duccio Astaldi personligt er involveret i to forskellige korruptionssager på byggeprojekter i Italien.

De mange skandalesager og en truende konkurs fik transportministeren og forligskredsen til at nedskrive Condottes andel af Storstrømsbro-kontrakten til 0,01 procent, men stadig beholde firmaet på projektet.

Det skete, af frygt for at en udelukkelse kunne føre til klagesager fra andre bydere på Storstrømsbroen - og dermed til forsinkelser på byggeriet.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbro: Minister tryg ved skandaleramte italienere

Karsten Hønge og SF er selv en del af inderkredsen, der har besluttet at bygge Storstrømsbroen, og har dermed været med til at godkende, at Condotte stadig er en del af konsortiet.

- Der var ikke enighed i forligskredsen på dét punkt. Og da jeg fik valget om at blive i forliget eller ryge ud, valgte jeg at blive og så sluge, at Condotte måtte blive i kontrakten, siger han.

- Men er der den mindste chance for at få de andre forligsparter til at sparke dem ud, vil jeg være glad, siger Karsten Hønge.

DF: Korruptionssag betyder ingenting

Umiddelbart ser det dog ud til, at Enhedslisten og SF mangler støtte fra de andre partier i forligskredsen.

Hos Dansk Folkeparti afviser transportordfører Kim Christiansen, at den nye anholdelse for korruption skal få yderligere konsekvenser for det italienske Storstrømsbro-konsortium.

- Det drejer sig om en leder fra Condotte - og da Condotte stort set ikke udgør en del af Storstrømsbroens konsortium mere, ser jeg ikke, at det udgør noget som helst problem, siger Kim Christiansen fra DF.

LÆS OGSÅ: Du betaler: Lønbonus til chefer for udskældt Storstrømsbro

Heller ikke Socialdemokratiets Lennart Damsbo-Andersen ser nogen grund til at reagere.

- Det er selvfølgelig irriterende, men jeg tager det hele ret roligt. Vi har taget vores forholdsregler i kontrakten. Nu må det italienske konsortium sørge for at få styr på det her, og så er der ikke mere at sige om den sag, siger han.

Fagbladet 3F har kontaktet transportminister Ole Birk Olesen (LA) for en kommentar, men har ikke hørt tilbage inden deadline.