Gå til hovedindhold
Efter flere måneders skandalesager er to af de tre italienske firmaer, som vandt kontrakten på 2,1 milliarder kroner på Storstrømsbroen, sparket til hjørne på projektet. Tilbage står ét firma.
Vejdirektoratet/Grafik: David Eilertsen

To ud af tre italienske firmaer sidder nu kun på en flig af kontrakten på Storstrømsbroen efter utallige skandalesager og massive økonomiske problemer. Tilbage står ét firma, der skal bygge Storstrømsbroen alene.

To af de tre italienske firmaer, der vandt kontrakten på Storstrømsbroen, bliver blinde passagerer, når broen skal bygges.

Det står klart efter, at firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF) ikke er lykkes med at redde sig selv økonomisk, og dermed bliver firmaet sendt permanent til hjørne på kontrakten med en juridisk finte.

Det oplyser konsortiet bag Storstrømsbroen.

- GLF har ikke været i stand til at få en ny bankaftale inden for den frist, der er fastsat af Storstrømsbroens konsortium, står der i en pressemeddelelse fra konsortiet SB JV.

LÆS OGSÅ: Ny skæbnestund for Storstrømsbroen: Italienere kan ryge ud i denne uge 

- Som følge heraf er det besluttet af de deltagende virksomheder, at GLF vil forblive en del af Storstrømsbroens konsortium med en fast ejerandel på 0,01 procent.

Det betyder ifølge de italienske brobyggere, at GLF ikke deltager i selve byggeriet af Storstrømsbroen, men kun er med i kontrakten “på papiret”.

To italienere ude - én tilbage

GLF er ikke de første, der bliver droppet fra Storstrømsbroen.

I forvejen er et andet partnerfirma, Condotte, kørt ud på et juridisk sidespor i kontrakten.

Condotte står lige nu også som ejer af 0,01 procent af aktieposterne i Storstrømsbro-konsortiet.

Det skete efter Fagbladet 3F’s mange afsløringer om dårlig økonomi, korruptionssager og skandale-byggerier i flere lande blandt to af Storstrømsbroens tre italienske brobyggere.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket på Storstrømsbroen

Beslutningen får ingen konsekvenser for byggeriet af Danmarks tredjestørste bro, siger bestyrelsesformand for Storstrømsbroens konsortium, Silvio Fascio.

- Nu har vi klarhed om Grandi Lavori Fincosits deltagelse i konsortiet. Condotte forhandler stadig deres økonomiske vilkår, og vi håber at nå frem til en konklusion om deres videre deltagelse i juli. Men rent praktisk har beslutningen ingen indvirkning på Storstrømsbro-projektet, siger han.

Sikkerhed mod selv at blive smidt ud

Ifølge mangeårig EU-udbudsekspert Erik Hørlyck har det italienske hovedfirma Itinera ikke mange andre muligheder end at beholde de to andre firmaer i konsortiet som blinde passagerer.

Den juridiske finte er den eneste måde at sikre sig mod selv at blive udelukket helt fra kontrakten på Storstrømsbroen.

Reglerne for EU-udbud siger nemlig, at man ikke kan ændre i det konsortium, der byder på en opgave. Og hvis man gør, kan det føre til, at hele kontrakten opsiges.

- Derfor er det min vurdering, at det store firma i konsortiet (Itinera, red.) har valgt denne løsning som en sikkerhed mod sin egen udelukkelse, siger Erik Hørlyck, der er dr.jur. og igennem 40 år har rådgivet offentlige myndigheder og byggevirksomheder om udbud.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere

Storstrømsbro-konsortiet bekræfter over for Fagbladet 3F, at det netop er kontraktlige hensyn, der gør, at GLF og Condotte stadig sidder på en flig af kontrakten.

- GLF er stadig en del af Storstrømsbroens Joint Venture, da fordelene ved at beholde dem inde i konsortiet på 0,01 procent overstiger risikoen ved mulige juridiske tvister, oplyser Storstrømsbroens danske pressemand, Christian Lemvigh, i et mailsvar.

Byggeri kan fortsætte trods konkurs

De to skandaleramte firmaer, GLF og Condotte, står lige nu i alvorlige økonomiske problemer.

Begge har mistet flere milliard-kontrakter på byggeprojekter i både Italien og andre lande - og begge har igennem længere tid stået på kanten af konkurs.

LÆS OGSÅ: Entreprenører fik ingen penge: Storstrømsbro-italienere fyret fra endnu et kæmpebyggeri

Senest er GLF blevet smidt ud af to forskellige kontrakter med det italienske vejvæsen, ANAS.

Lige nu arbejder det italienske vejvæsen på at få opsagt en tredje stor kontrakt med GLF efter flere problemer, oplyser ANAS til Fagbladet 3F.

- I forhold til arbejdet med at bygge to afsnit af motorvejen mellem Cagliari og Puli, som er udsat for betydelige forsinkelser, har ANAS for nylig iværksat opsigelsen af kontrakten med GLF, skriver ANAS i et mailsvar.

Skulle GLF eller Condotte ende med at gå konkurs, ville situationen i konsortiet dog være uændret, vurderer Erik Hørlyck. 

- Vi havde en principiel dom i Danmark for nogle år siden, hvor byggefirmaet Pihl & Søn gik konkurs på et byggeri. Dengang fik den anden part af konsortiet lov at færdiggøre kontrakten alene. Det er min vurdering, at den samme dom ville gælde, hvis de her italienske selskaber på et tidspunkt går konkurs, siger han. 

Vejdirektoratet: Vi er helt trygge

Fagbladet 3F har kontaktet Vejdirektoratet for at få en kommentar på, om ændringerne i konsortiet får nogle konsekvenser for kontrakten på at bygge Danmarks tredjestørste bro.

Herfra lyder svaret, at Vejdirektoratet tager udmeldingen fra de italienske brobyggere til efterretning, men ikke har planer om at gøre mere.

- Vi har en kontrakt med Storstrømsbro-konsortiet, der indeholder nogle elementer - blandt andet en udvidet moderselskabsgaranti og en klausul om, at penge ikke må føres ud af konsortiet til andre formål - som gør, at vi føler os helt trygge ved aftalen, siger pressechef i Vejdirektoratet, Martin Østergaard-Nielsen.