Gå til hovedindhold

Den norske Follobanen bliver et år forsinket og 1,6 milliarder norske kroner dyrere, efter ledelsen måtte sparke italienske Condotte ud af projektet undervejs. Samme Condotte, som blev smidt ud af Storstrømsbroen, før byggeriet gik i gang.

Det skandaleramte italienske firma Condotte, der også fik kontrakt på Storstrømsbroen, har været et dyrt bekendtskab for det norske banevæsen.
Bane NOR

En ekstra regning på 1,6 milliarder norske kroner og en forsinkelse på et år.

Det er prisen, som det norske banevæsen må betale for at have hyret den italienske entreprenør Condotte til at bygge store dele af Norges største infrastrukturprojekt i årtier, Follobanen.

Det står klart, efter Bane NOR har gennemgået sine regnskaber og tidsplanen for det store byggeprojekt.

- Bane NOR har fulgt anlægsarbejdet af Follobanen tæt i hele 2018 og iværksat flere tiltag for at reducere konsekvenserne af ophævelsen af kontrakterne. Desværre er vi ikke nået i mål med at indhente alle forsinkelserne, siger koncernchef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

Italienske Condotte havde to store kontrakter på Follobanen til en samlet pris på 3,2 milliarder norske kroner og begyndte arbejdet på jernbanen i 2016.

Men allerede i sommeren efter begyndte Condotte at have svært ved at betale regningerne, og byggearbejdet stoppede helt op af flere omgange. I januar 2018 valgte Bane NOR at fyre Condotte, efter at arbejdet på Follobanen igen stod stille, da den italienske entreprenør løb tør for penge.

LÆS OGSÅ: Efter sammenstød med italienske brobyggere: Norsk milliardprojekt bliver dyrere og forsinket

– Der er gjort en stor indsats igennem hele 2018 for at færdiggøre projektet som planlagt og at minimere de negative konsekvenser af, at man opsagde kontrakterne med Condotte i januar 2018. Nu erkender bestyrelsen, at det er urealistisk at tage Follobanen i brug før i 2022. På vegne af bestyrelsen vil jeg på det stærkeste beklage de ulemper, dette måtte medføre for alle, som bliver berørt af denne udsættelse, siger bestyrelsesformand i Bane NOR, Siri Beate Hatlen.

Også smidt ud af Storstrømsbroen

I efteråret 2017 var Condotte blandt de tre italienske selskaber, der vandt kontrakten på at bygge Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

Siden endte Condotte også med at komme i strid modvind i Danmark, efter at Fagbladet 3F kunne afsløre, at firmaets topledelse var involveret i flere korruptionssager omkring byggekontrakter – og at selve firmaet Condotte skulle for retten for sin rolle i en omfattende korruptionssag for milliarder af kroner i Venedig.

LÆS OGSÅ: Konkurs efter møde med italiensk brobygger: Vi kunne ikke betale løn til vores ansatte

Det danske Vejdirektorat og Folketingets forligsgruppe omkring Storstrømsbroen valgte dog at fastholde Condotte på Storstrømsbroen – indtil firmaet måtte erklære sig selv konkurs. 

Condotte figurerer stadig i det danske selskab, som det italienske konsortium har stiftet til at stå for brobyggeriet, men de er blevet krævet fuldstændig udelukket af Vejdirektoratet.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Siden endte et andet af de tre oprindelige firmaer, Grandi Lavori Fincosit, i lignende problemer med sager om korruption, byggesjusk, lovbrud og økonomiske problemer og spiller nu også kun en symbolsk rolle i det danske milliardbyggeri.

I dag er det storentreprenøren Itinera, der skal stå for opførslen af Storstrømsbroen mellem Falster og Sjælland. Broen forventes at stå færdig til både vej- og togtrafik i 2023, hvis tidsplanen holder.