Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Over 80.000 mennesker har set receptionisteleverne Caroline Pyndt Jensen og Fieillona Juul Greve Reesens opslag om hjælp, da deres læreplads er truet af konkurs. Det har ført til en overvældende respons, som sikrer begges uddannelser.

Fieillona Juul Greve Reesen og Caroline Pyndt Jensen (th.) står ved en skillevej, da deres læreplads er truet af konkurs. Et opslag om hjælp til at komme videre med deres receptionist-uddannelser har dog resulteret i en overvældende og positiv respons.
Joachim Rode

I sidste uge så det rigtig sort ud for 20-årige Caroline Pyndt Jensen og 31-årige Fieillona Juul Greve Reesen.

De to receptionistelever har været i lære på det firestjernede Bandholm Badehotel på det nordlige Lolland, men hotellet er for tiden lukket og i alvorlige økonomiske problemer på grund af coronaepidemien og manglende gæster. Derfor skrev de et opslag på det sociale netværk LinkedIn med en bøn til alle hoteller på Sjælland og øerne om hjælp til at få en ny læreplads:

“Vi håber inderligt, at der er nogle i denne fantastiske branche, som kan hjælpe os med at gennemføre vores uddannelse. Vi har kæmpet os vej igennem et hårdt forløb med corona og nedlukninger, og det har taget blod sved og tårer at komme hertil, men vi giver ikke op! Det ville betyde alverden for os, hvis I vil dele dette opslag, så vi kan komme ud på den anden side med smil på læben og et svendebrev i hånden,” skrev Caroline Pyndt Jensen og Fieillona Juul Greve Reesen blandt andet.

Overvældet af reaktionerne

Opslaget gik viralt, og muligheden for at gennemføre deres uddannelse ser i dag meget lysere ud for de to kvinder.

- Det har været helt vildt. Allerede da vi lagde opslaget ud, begyndte vi at få e-mails og henvendelser. Det er nu blevet set af over 80.000 mennesker, og der er utrolig mange, som har delt det. Opbakningen har været meget overvældende, siger Caroline Pyndt Jensen. 

Efter opslaget blev hun kontaktet af Kurhotel Skodsborg. Det førte først til et virtuelt møde via internettet, så en invitation til et fysisk møde, og i dag har Caroline Pyndt Jensen fået lovgivning på en læreplads på kurhotellet i Nordsjælland.

Fieillona Juul Greve Reesen er blevet tilbudt en ny læreplads på hotel Comwell i Sorø.

- Jeg er normalt ikke typen, der deler den slags på de sociale medier, men jeg glad for, at vi gjorde det. Jeg er rørt og meget positivt overrasket over, hvordan folk har reageret. Det er fantastisk, siger hun.

Ingen læreplads – ingen uddannelse

Problemerne for de to receptionistelever er dog ikke helt løst endnu.

Fieillona Juul Greve Reesen begyndte i begyndelsen af januar på sit andet og sidste hovedforløb på en EUD erhvervsuddannelse. Caroline Pyndt Jensen, der går på EUX, begyndte torsdag 13. januar på det andet af tre hovedforløb på sin erhvervsuddannelse.

Kravet til dem begge er dog, at de skal have en læreplads for at få lov til at gennemføre skoleforløbene.

- Jeg er reelt stadig ansat på Bandholm Badehotel, så det er lidt presset, siger Caroline Pyndt Jensen.

Venter på afgørelse i skifteretten

I slutningen af december sidste år fik Caroline Pyndt Jensen, Fieillona Juul Greve Reesen og resten af de lidt over 40 ansatte på Bandholm Badehotel, hvoraf godt halvdelen er 3F’ere, at vide, at de ikke kunne få deres løn.

Hotellets økonomiske problemer har været beskrevet i Folketidende og andre lokale og landsdækkende medier, og 3F Guldborgsund indgav tirsdag i sidste uge en konkursbegæring mod driftsselskabet bag hotellet på grund af den manglende udbetaling af løn.

Faglig sekretær Lena Blak Eriksen, Privat Service, Hotel & Restauration og Søfart i 3F Guldborgsund, venter nu på en afgørelse fra skifteretten.

- Det er en møgsituation for Caroline, Fieillona og vores andre medlemmer på hotellet. Alle vil gerne have deres løn, og Caroline, Fieilliona og de andre lærlinge vil gerne have mulighed for at gøre deres uddannelser færdige, siger Lena Blak Eriksen.

- Men de er taget som gidsler, indtil der falder en afgørelse i skifteretten, og de ved, om de kan blive fritstillet. Alternativt skal hotellet være med til at indgå en gensidig ophævelse af deres uddannelseskontrakter, siger hun.

Nye medejere vil drive hotellet videre

Ifølge standby.dk og Horesta, der er brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, fik Bandholm Badehotel på en ekstraordinær generalforsamling i mandags nye medejere.

Det drejer sig om erhvervsmanden Christian Bruun, der er indtrådt som administrerende direktør, og den erfarne hotelmand og bestyrelsesformand for blandt andet Parken Sport & Entertainment, Allan L. Agerholm, der er valgt som ny bestyrelsesformand for det konkurstruede hotel.

Hotellet forventes at genåbne inden for kort tid, og Allan L. Agerholm oplyser til standby.dk, at problemet med den manglende lønudbetaling skal løses.

- Coronakrisen har været hård ved hotellet, som har lidt store tab under nedlukningerne, men jeg er overbevist om, at hotellet har en spændende fremtid. Nu skal vi i gang med at få styr på økonomien og alle de praktiske forhold, herunder at sikre så mange arbejdspladser som muligt, udtaler Allan L. Agerholm i en pressemeddelelse.

Er afklaret

De to receptionistelever er dog afklaret. De vil prøve noget nyt.

- Bandholm Badehotel er et fantastisk sted med et stort potentiale. Det har været et spændende sted og en spændende tid at være i lære i, men jeg vil gerne afslutte min læreplads der nu og komme videre, siger Fieillona Juul Greve Reesen.

- Jeg vil dog ikke afvise, at jeg måske gerne vil tilbage og arbejde på hotellet igen en dag, siger hun.