Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Genåbningen af hjælpepakkerne fra foråret glæder taxibranchen, men der lyder samtidigt et nødråb. Der er slået stort hul i pengekassen, fordi taxivognmændene reelt ikke har haft adgang til hjælpepakker siden 27. oktober.

Taxivognmændene har fået halveret omsætningen, og flere har lukket firmaet eller er gået konkurs. Ledigheden blandt taxichauffører er på rekordhøje 25 procent.
Jørgen Kirk/Ritzau Scanpix

Taxibranchen er i knæ, men torsdagens genåbning af de generelle hjælpepakker fra foråret giver håb. Det overskygges dog af et stort nødråb om økonomisk hjælp i perioden 27. oktober til nu, hvor taxivognmændene reelt ikke har haft adgang til hjælpepakker.

Lad hjælpepakkerne gælde med tilbagevirkende kraft, lyder opfordringen fra Trine Wollenberg, vicedirektør i Dansk Persontransport.

- Vognmændene er i alvorlig økonomisk knibe. De penge, der måtte være på kistebunden, er for længst brugt, og der er et stort hul i økonomien, siger Trine Wollenberg.

Branchens problemer tog fart 27. oktober, hvor regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier indgik en aftale om hjælpepakker. Intentionen var, at også taxibranchen skulle kunne søge hjælp.

Men ifølge Trine Wollenberg har det været alt for svært for mange af taxivognmændene at få adgang til hjælpepakkerne, fordi dokumentationskravene til at søge hjælp var blevet meget restriktive.

Nemmere at søge hjælp nu

Det er der ændret på med aftalen torsdag, hvor regeringen sammen med et bredt flertal genåbnede de generelle hjælpepakker fra foråret.

Det betyder, at der igen bliver åbnet bredt op for kompensationsordningen, hvor kravet for at få del i ordningerne er en omsætningsnedgang på 30 procent. Hjælpen kan søges fra 9. eller 11. december, afhængigt af kommune.

- Det er blevet væsentligt nemmere og mere simpelt at søge hjælpepakkerne med den nye aftale. Vognmændene skal nu kun dokumentere en omsætningsnedgang på 30 procent, og ros til politikerne for det. Det er vi glade for, siger Trine Wollenberg.

Politiske drøftelser i næste uge

Men hun understreger, at der stadigvæk er et økonomisk hul fra 27. oktober til nu, og at taxibranchen i det hele taget har været ude i en voldsom rutsjebanetur, siden corona-krisen startede i  marts.

Taxivognmændene har fået halveret omsætningen, og flere har lukket firmaet eller er gået konkurs. Ledigheden blandt taxichauffører er på rekordhøje 25 procent.

- Der er røget en stor del af omsætningen, og det er en stor frustration. Det er et nødråb fra en særdeles trængt branche, og det haster med at få lukket hullet. Det kan gøres ved at lade den nye ordning gælde med tilbagevirkende kraft fra 27. oktober. Så ville vi kunne begynde at se optimistisk ind i foråret 2021, hvor situationen begynder at normalisere sig, siger hun.

Aftalepartierne er enige om at drøfte en række yderligere elementer og tiltag som tillæg til den nye aftale i næste uge, og Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra erhvervsminister Simon Kollerup (S) i forhold til, om taxibranchens ønsker eventuelt vil indgå i de drøftelser.