Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Danskerne fælder hård dom over vilkårene hos lagerarbejdere og chauffører hos Nemlig.com. Og 27 procent har ændret indkøbsvaner – eller overvejer at gøre det – i kølvandet på afsløringerne.

Nemlig.com/pressefoto

Den senere tids afsløringer af problematiske arbejdsvilkår hos Nemlig.com får en hård medfart hos danskerne. Halvdelen finder arbejdsvilkårene “helt” eller “delvist” uacceptable. Og 27 procent har ændret – eller overvejer at ændre – indkøbsvaner på baggrund af medieomtalen.

Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Fagbladet 3F blandt 1.000 repræsentative danskere.

Grund til bekymring

Ekspert i detailhandel Bruno Christensen mener, at tallene er dårlig nyt for Nemlig.com:

- Jeg synes, at det er en høj andel, der er påvirket af omtalen. Det viser, at mange forbrugere gerne vil vise solidaritet med mennesker, som bliver udnyttet. Enhver virksomhed, der kommer ud for sådan noget, skal være bekymret, siger han.

Bruno Christensen peger også på, at timingen er dårlig for Nemlig.com, fordi de fysiske butikker er åbnet op igen, og coronaen er på tilbagetog.

- Hvis det havde været for to måneder siden, ville vi have en anden situation. Men nu har butikker med nethandel ikke samme monopol, som da der var mere lukket ned, siger han.

Blandt deltagerne i undersøgelsen er det 20 procent, der handler dagligvarer online. Blandt dem, som ikke bruger Nemlig.com, Coop, Føtex eller andre onlineportaler, svarer 8 ud af 10, at de foretrækker de fysiske butikker. 15 procent angiver de ansattes arbejdsvilkår som årsag til, at de foretrækker at handle i supermarkedet.

Ikke mit ansvar

Kreativ direktør i reklamebureauet Mensch, Frederik Preisler, er mindre bekymret på Nemlig.coms vegne.

- Det skal være meget groft, før folk begynder at sætte handling bag holdninger. Når den første ophidselse har lagt sig, tænker mange, at det har vi en fagforening til at tage sig af. Det kan godt være, at jeg ikke bryder mig om arbejdsforholdene, men det kan ikke være mit personlige ansvar at få dem ændret, siger han.

Frederik Preisler peger også på, at Nemlig.com står stærkt i forhold til den direkte kundekontakt.

- Nemlig har succes, fordi de i en del år har opbygget en it-platform, der fungerer bedre end de andres. Det er små detaljer i brugeroplevelsen, som kan være afgørende for kunderne, siger han og konkluderer, at “hvis jeg var Holch Povlsen ville jeg ikke umiddelbart sælge mine aktier i Nemlig,” med reference til Nemlig.coms hovedaktionær, Danmarks rigeste mand og Bestseller-boss, Anders Holch Povlsen.

Massiv kampagne

Gennem sit PR-bureau Pressconnect forholder Nemlig.coms kommercielle direktør, Mikkel Pilemand, sig ikke til resultaterne fra undersøgelsen.

I stedet skriver bureauet til Fagbladet 3F, at 3F fører en “massiv kampagne” mod Nemlig.com og konstaterer, at 3F har finansieret undersøgelsen.

Mikkel Pilemand mener, at undersøgelsen fra Analyse Danmark er “endnu en brik i denne kampagne”.