Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nemlig.com direktør Stefan Plenge gør et stort nummer ud af at tage afstand til de elendige arbejdsvilkår hos Amazon. Men det står i skarp kontrast til hans udtalelser efter et besøg på Amazons lager i Tyskland. 

- Jeg synes, det er voldsomt, at vi bliver hængt ud som en virksomhed med Amazon-lignende forhold, sagde Stefan Plenge for nylig. I 2018 var talte han mere beundrende om Amazon.
Arkiv / billedbureauet Ritzau/Scanpix

Vi er slet ikke lige så slemme som Amazon. 

Sådan nogenlunde lyder det fra Nemlig.com-chefen, når sammenligningen kommer til den berømte, men også kontroversielle online-gigant Amazon. En virksomhed, der verden over er berygtet for sine hårde arbejdsforhold og fagforeningsskeptiske linje.

Men det skortede ellers ikke på begejstringen hos Nemlig.com-direktør Stefan Plenge efter et besøg på Amazons lager i Hamborg i Tyskland i september 2018.

- Det var rigtigt interessant at se, den måde de har bygget deres varehus op på. De har vitterligt gjort alt for at fjerne friktionen, så de enkelte medarbejdere har så få spørgsmål som muligt, fordi det er meget meget tydeligt angivet, hvor man skal gå hen, hvis man har spørgsmål, eller hvilken kørselsretning, der er rundt i lageret, siger han i en video fra besøget, som ligger på YouTube.

LÆS OGSÅ: Amazon.com møder strejker og hård kritik for elendige arbejdsforhold

Interviewet er lavet af FDHI, der i dag er en del af Dansk Erhverv. De skriver, at Stefan Plenge under besøget med notesbog i hånden fik svar på en masse spørgsmål. I interviewet bruger Stefan Plenge også de rosende ord “interessant og spændende” om Amazon.

Begejstringen over storebror Amazon harmonerer dårligt til nylige udtalelser fra Plenge i danske medier. For eksempel sagde han til Finans 15. april 2021:

- Jeg synes, det er voldsomt, at vi bliver hængt ud som en virksomhed med Amazon-lignende forhold. Det har vi på ingen måde. Det kan jeg virkelig afvise. Debatten har taget en meget forkert drejning.

Udtalelserne kommer på baggrund af de seneste ugers skarpe kritik af Nemlig.com, hvor der flere gange er blevet trukket paralleller til netop Amazon. Blandt andre har beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) udtalt, at der er “Amazon-lignende forhold” hos Nemlig.com.

Flere ligheder på lagrene

Men er der noget om snakken? Giver det mening at sammenligne arbejdsvilkårene hos Nemlig.com med Amazon?

Hvis vi nærstuderer den daglige tilrettelæggelse af arbejdet, er der mange ligheder mellem arbejdsforholdene hos de to milliardærejede virksomheder.

Tidligere denne måned fortalte en Amazon-ansat til The New York Times, hvordan medarbejderne på lageret konstant bliver overvåget. Hun forklarer blandt andet, at en app hele tiden viser, om lagermedarbejderen scanner varer eller ej.

- Hvor end du er, hvad end du laver, hvis du ikke scanner, så siger de, du ikke arbejder. Hvis du skubber varerne væk, arbejder du ikke. Hvis du går på toilettet, arbejder du ikke, siger hun.

Problemet for de Amazon-ansatte er, at de ikke ved, hvor meget tid de må være væk fra deres scanner. Men de ved, at hvis de er det for længe, kan de løbe ind i problemer eller få en straf. 

På Nemlig.coms lager i Brøndby hænger en stor skærm, der hele tiden viser, om den ansatte pakker varerne hurtigt nok. Til avisen Politiken og Fagbladet 3F har medarbejderne tidligere fortalt, at de ikke forstår, hvordan systemet fungerer. 

Ligesom hos Amazon bliver medarbejderne målt konstant. Arbejder de ikke 100 procent eller derover, bliver deres navn gult og derefter rødt – og så risikerer man en fyreseddel. Derfor dropper de toiletbesøg eller pauser, så de kan holde sig på høj performance.

Alting kan måles

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet er der mange ligheder mellem de to web-butikker.

- Der er et sammenfald i den måde, de driver arbejdet på og bruger teknologien. Amazon er førende på det område og har udviklet nogle meget avancerede måder med robotter, trafiklys og ordrebeskeder gennem hovedtelefoner, som blandt andet Nemlig.com formentlig har kigget efter. Jeg kan ikke sige, at Nemlig.com direkte har luret Amazon af, men de ligner hinanden meget, siger Laust Høgedahl.

Hos både Nemlig.com og Amazon er det helt afgørende at kunne registrere, følge og overvåge kundernes behov og mønstre:

- De er vant til at bruge data, algoritmer og kunstig intelligens til at understøtte deres forretningsmodel. Derfor ligger det også lige for, at man benytter sig af tilsvarende teknologi til at overvåge sine medarbejdere, siger Laust Høgedahl.

Ifølge Laust Høgedahl er overvågningen og det hårde arbejdspres muligt for virksomheder som Nemlig.com og Amazon, fordi de i høj grad rekrutterer arbejdskraft, der har svært ved at finde andet arbejde og som let kan erstattes.

Professor mso i kommunikation og digitale transformationer ved Copenhagen Business School Mikkel Flyverbom er ikke i tvivl om, at der er mange overlap mellem de to virksomheder.

- Det er den her måde, de tænker systemer på, hvor alt styres af algoritmer. De baserer deres virksomhed på rigide systemer, som har nogle relativt simple måder at måle deres medarbejdere på, som har svært ved at tage højde for mennesket, siger Mikkel Flyverbom.

Ifølge Mikkel Flyverbom er det den korte leveringstid og forbrugerens mulighed for at følge varen hele vejen fra ordre til levering, der presser arbejdsforholdene.

- For at det kan lykkedes at få varer frem på utrolig kort tid, uanset om det er Wolt, Amazon eller Nemlig.com, er de nødt til at have den her meget stramme styring.

Nemlig.com har overenskomst med 3F

Der er dog den store forskel på de to virksomheder, at Amazon er notorisk fjendtligt indstillet over fagforeninger, mens Nemlig.com har haft overenskomst på deres lager i Brøndby i 15 år.  

LÆS OGSÅ: Efter nej til fagforening: Sagsøger Amazon for trusler og skræmmekampagne

Nemlig.com er ikke vendt tilbage på Fagbladet 3F’s henvendelser, og det har derfor ikke været muligt at få en kommentar.