Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Beskæftigelsesministeren og transportministeren nedsætter arbejdsgruppe efter byge af sager om livsfarlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen.

Det er beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), der står i spidsen for en arbejdsgruppe, som allerede til april skal udmønte sig i en række konkrete forslag til at forbedre arbejdsmiljøet på store offentlige anlægsprojekter.
Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Der har været så omfattende problemer med arbejdsmiljøet på byggeriet af den nye Storstrømsbro, at to ministerier nu lancerer et særligt tiltag for at undgå en gentagelse på fremtidige megabyggerier.

Det er beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), der står i spidsen for en arbejdsgruppe, som allerede til april skal udmønte sig i en række konkrete forslag til at forbedre arbejdsmiljøet på store offentlige anlægsprojekter.

LÆS OGSÅ: Meldt til politiet: Livsfarlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen

“I forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen har der ad flere omgange været konstateret en række udfordringer med arbejdsmiljøforholdene. På den baggrund har beskæftigelsesministeren og transportministeren besluttet at nedsætte en tværgående arbejdsgruppe, som skal samle erfaringerne fra store infrastruktur- og byggeprojekter og afdække, hvad der kan gøres for at undgå lignende situationer i fremtidige store infrastruktur- og byggeprojekter,” lyder det i kommissoriet til arbejdsgruppen.

Livsfarlige arbejdsforhold

Professor i arbejdsmiljø ved Syddansk Universitet Peter Hasle hilser den nye arbejdsgruppe velkommen.

- Det er en rigtig god idé. Der er mange store infrastrukturprojekter på vej, og det er byggerier med en høj ulykkesrisiko, men som samtidig har så store ressourcer, at de kan være med til at vise vejen og sætte en ny standard for hele byggebranchen, siger professoren.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbro-firma tiltalt for livsfarlige arbejdsforhold

Det var Fagbladet 3F, der i oktober sidste år begyndte at afdække de livsfarlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen, hvor Arbejdstilsynet i skrivende stund har reageret med mere end 100 anmærkninger om alvorlige brud på arbejdsmiljøloven. 

Senest har politiet rejst tiltale mod et portugisisk byggeselskab, der trods gentagne påbud sendte udenlandske bygningsarbejdere op på høje jernarmeringer, hvor de ikke var sikret ordentligt mod at styrte ned.

De ansatte var i fare for “død, invaliditet eller alvorlige knoglebrud”, konstaterede Arbejdstilsynet.

Hård kritik

Historierne om det livsfarlige arbejdsmiljø på Storstrømsbroen førte i november til et samråd i Folketinget, hvor beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard måtte tage imod hård kritik fra Beskæftigelsesudvalget.

LÆS OGSÅ: Samråd: Enhedslisten vil have Storstrømsbro-entreprenør smidt på porten

Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl krævede på samrådet, at den italienske hovedentreprenør på Storstrømsbroen, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), blev sat fra bestillingen.

Kritikken fik Peter Hummelgaard til at rette henvendelse til Transportministeriet, som Storstrømsbro-byggeriet hører under, og det er nu blevet til den tværministrielle arbejdsgruppe.

Arbejdsgruppen får deltagelse af Arbejdstilsynet og store offentlige bygherrer som Vejdirektoratet, Bygningsstyrelsen, Banedanmark og ikke mindst Sund & Bælt og datterselskabet Femern A/S, der skal stå for opførelsen af Femern-tunnelen, der bliver Danmarks største anlægsprojekt nogensinde.

Krav i udbudsprocessen

Enhedslistens Christian Juhl ser frem til arbejdsgruppens anbefalinger til april.

- Jeg er glad for, at ministeren tager det alvorligt, og at han vil arbejde for en hurtig løsning. Det er min forhåbning, at det vil føre til nogle konkrete tiltag, så vi kan sikre et tåleligt arbejdsmiljø og gøre en forskel for de mennesker, der skal bygge vores fælles sygehuse og broer i fremtiden, siger Christian Juhl.

Det fremgår af kommissoriet til den nye arbejdsgruppe, at den blandt andet skal se på, om bygherrerne allerede i udbudsprocessen kan opstille krav for, hvordan entreprenørerne skal sikre et forsvarligt arbejdsmiljø.

- Jeg håber, at vi kan udbygge udbudsmaterialet og klausulerne på de store byggerier, så der er klare regler for arbejdsmiljøet, og hvad der sker, hvis firmaerne ikke overholder kravene, siger Christian Juhl.

Blackliste

Også Lennart Damsbo-Andersen, Socialdemokratiets medlem af Beskæftigelsesudvalget, ønsker nogle skarpe krav til de store entreprenørselskaber, der vinder offentlige udbud i Danmark.

- Ligesom vi stiller krav til virksomheder om at tage lærlinge og undgå social dumping, kan vi kræve, at firmaerne skal kunne dokumentere, at de kan leve op til nogle krav om arbejdsmiljø. Det kan for eksempel være ved at se på firmaernes historik fra vores nabolande og blackliste de firmaer, der har en dårlig historik, siger Lennart Damsbo-Andersen.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Det er i stigende grad store udenlandske entreprenørselskaber, der vinder kontrakterne på de offentlige byggerier i Danmark.

Vandt udbud trods skandaler

Fagbladet 3F har i en lang række artikler beskrevet problemer med det italienske konsortium, der i 2017 vandt det offentlige udbud på Storstrømsbroen.

To af de tre selskaber i konsortiet var involveret i en korruptionssag i hjemlandet og ansvarlige for byggeskandaler flere steder i Europa.

Det forhindrede imidlertid ikke de italienske selskaber i at vinde udbuddet på Storstrømsbroen til 2,1 milliarder danske skattekroner.

Læs hele temaet om Storstrømsbroen her

I dag er Itinera det eneste tilbageværende selskab i Storstrøm Bridge Joint Venture.