Gå til hovedindhold

Danske myndigheder gav grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelsen - beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) vil undgå en gentagelse og ændrer nu bekendtgørelse.

Peter Hummelgaards forslag om at ændre arbejdstidsregler skal i høring i Arbejdsmiljørådet.
Liselotte Sabroe/Scanpix Ritzau

Det skal være slut med, at arbejdsgivere kan henvende sig til de danske myndigheder og få velsignelse til så uhørte arbejdstider, som indtil for nylig gjaldt på det store Femern-byggeri, der skal forbinde Danmark og Tyskland med en tunnel.

Her arbejdede maskinførere og bygningsarbejdere i 12-timers vagter hver dag i 28 dage uden fridage, efter at en udenlandsk storentreprenør havde fået Arbejdstilsynet til at give grønt lys til arbejdstiden.

Arbejdstilsynet hører under Beskæftigelsesministeriet, og det er beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), der nu vil have ændret reglerne, så den slags arbejdstider ikke vinder indpas på det danske arbejdsmarked.

- Jeg er generelt meget optaget af spørgsmålet om ordentlige arbejdsvilkår, herunder at reglerne ikke skal kunne udnyttes til social dumping. Derfor har jeg taget initiativ til en ændring af arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn, lyder det i et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.

Fagforening skal høres

Beskæftigelsesministeriet har ikke ønsket at uddybe, hvordan man konkret vil ændre reglerne.

Fagbladet 3F erfarer dog, at det er Arbejdsmiljølovens bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn, ministeren vil ændre.

Ministerens ændringsforslag handler kort fortalt om, at myndighederne kun kan give tilladelse til udvidede arbejdstider, hvis en dansk fagforening eller lønmodtagerorganisation er med i aftalen.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvil: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

Presset til forhandlingsbordet

På Femern-byggeriet – danmarkshistoriens største anlægsprojekt til 53 milliarder skattekroner – fik det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC) i august Arbejdstilsynets blåstempling af en vidtgående aftale om arbejdstid, som var indgået med konsortiets eget “arbejdsråd”.

De danske fagforeninger var altså ikke blevet hørt, og da FBC samtidig nægtede at tegne overenskomst med en række danske fagforeninger, førte det til store protester og trusler om konflikt.

LÆS OGSÅ: Stor demo ved Femern: “Vi kan ikke leve med de her forhold”

Presset fik FBC til forhandlingsbordet, hvor konsortiet i slutningen af september skrev under på en overenskomst med BAT-Kartellet, der er en stor paraplyorganisation for de danske fagforbund inden for byggeri og anlæg.

Flere fridage og løntillæg

Overenskomsten satte en stopper for de uhørte arbejdstider på Femern-byggeriet, så de mange medarbejdere, der arbejder på store pramme ud for Lollands kyst, nu har arbejdstider, der svarer til, hvordan offshore-arbejde normalt foregår i Danmark.

De har fået flere fridage, betalte pauser og løntillæg.

På et samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg onsdag udtrykte transportminister Benny Engelbrecht (S) stor tilfredshed med, at der er indgået overenskomst på Femern-projektet.

- Det er et bevis på, at den danske model virker og er et effektivt våben mod virksomheder, som skal have hjælp til at forstå, hvordan det danske arbejdsmarked er indrettet, lød det fra Benny Engelbrecht på samrådet, hvor en række ordførere fra forskellige partier ville sikre sig, at der nu er orden i forholdene på Femern-byggeriet.

Ændringsforslag skal i høring

Transportministeren er den øverste politiske ansvarlige for Femern-byggeriet, mens reglerne om arbejdstid hører under beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.

Peter Hummelgaards forslag om at ændre bekendtgørelsen om arbejdstid skal nu i høring i Arbejdsmiljørådet, inden det kan vedtages.

Det er de to hollandske selskaber Van Oord og Boskalis, der tilsammen udgør FBC-konsortiet, som har kontrakt på den første del af det enorme Femern-projekt.