Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Forligskredsen bag den nye Storstrømsbro vil have transportminister Benny Engelbrecht (S) på banen efter afsløring af italiensk byggechef med korruptionsstraf på cv'et.

Fire partier vil have transportminister Benny Engelbrecht til at undersøge, om reglerne er brudt.
Emil Helms / Ritzau Scanpix

Transportminister Benny Engelbrecht (S) skal på banen for at få klarhed over, om det er i strid med reglerne, at en korruptionsstraffet italiensk byggechef har fået plads på et af Danmarks største byggeprojekter.

Det kræver politiske ordførere fra Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.

LÆS OGSÅ: Italienere ansætter korruptionsstraffet byggechef på Storstrømsbroen

Fagbladet 3F kan fredag fortælle, at Pietro Paolo Marcheselli, der har titlen “operational manager” på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, blev ansat på det offentlige milliardprojekt, selvom han endnu ikke havde udstået en betinget fængselsstraf på to år for bestikkelse og korruption i Italien.

Pietro Paolo Marcheselli har flere direktørstillinger på cv'et og erfaring fra milliardbyggerier i mange europæiske lande.
Pietro Paolo Marcheselli har flere direktørstillinger på cv'et og erfaring fra milliardbyggerier i mange europæiske lande. FOTO: Privat

- Det er foruroligende nyt. Jeg ønsker, at byggeriet af vores store offentlige projekter foregår efter reglerne, og vi skal have ministeren til at undersøge, om det her forhold lever op til de regler og betingelser, der gælder på Storstrømsbroen, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Ramt af korruptionsskandale i 2017

Det er partierne Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Konservative, Radikale, SF og Liberal Alliance, der står bag forliget om den nye Storstrømsbro, som kommer til at koste 2,1 milliarder skattekroner og har Vejdirektoratet som bygherre.

Transportordførerne kom på overarbejde i december 2017, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre selskaber i det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) var involveret i en stor korruptionssag i hjemlandet.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag – nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Efter et hastesamråd med den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) blev kontrakten med italienerne udskudt, og Kammeradvokaten blev sat til at undersøge sagen til bunds.

De to selskaber Condotte og Grandi Lavori Fincosit blev smidt ud af konsortiet, og i februar 2018 gav politikerne Vejdirektoratet grønt lys til at indgå kontrakt med SBJV under forudsætning af, at der blev skrevet nogle strenge regler om korruption ind i aftalen.

Må stille Vejdirektoratet til ansvar

Og det er netop med den sag i baghovedet, at der nu er brug for at få undersøgt de nye oplysninger om en korruptionsstraffet chef i SBJV.

Det mener SF’s Karsten Hønge, der er beskæftigelsesordfører og medlem af Transportudvalget.

- Jeg vil stille spørgsmål til ministeren med forkortet svarfrist, så vi hurtigst muligt kan få svar på, hvordan han vil få belyst det her. Det er jo ikke til at holde ud at tænke på, hvilket signal det sender til det italienske erhvervsliv, at sådan en person, der lige er blevet straffet for korruption, kan komme til Danmark og få en vigtig post på et af vores store offentlige byggerier, siger han.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Familie til korrupt italiener bag dansk Storstrømsbro-firma

Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian Skibby peger pilen mod Vejdirektoratet, som hører under Transportministeriet.

- Det er Vejdirektoratet, der har bestilt Storstrømsbroen og stået for udbuddet, og nu er det ministerens opgave at stille Vejdirektoratet til ansvar og finde ud af, om formalia er overholdt. Vi kan ikke have en kriminel, der bliver ansat på en statslig opgave af sådan en kaliber. I Danmark har vi jo hæderlighedskrav i mange sektorer. Men jeg har ikke nogen chance for at vurdere, om alle regler er overholdt i sådan en situation som den her. Det er ministerens job, siger Hans Kristian Skibby. 

Kræver svar fra to ministre

Byggeriet af den nye Storstrømsbro har også været ramt af sager om livsfarligt arbejdsmiljø og uanmeldte arbejdsulykker, og Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl, der har fulgt byggeriet tæt, vil både inddrage transport- og beskæftigelsesministeren i sagen.

LÆS OGSÅ: 140 påbud: Nye sager om livsfarligt arbejdsmiljø på Storstrømsbroen

- Der har været så mange problemer på det byggeri, og begge ministre har før været kaldt i samråd. Nu må de finde ud af, hvem der skal tage ansvaret. Vi skal ikke have firmaer eller personer, der har noget med korruption at gøre, ind i vores byggebranche, siger Christian Juhl.

Enhedslisten har tidligere krævet, at det italienske konsortium SBJV blev frataget kontrakten på Storstrømsbroen på grund af de mange skandalesager på byggeriet.

Videoen herover er fra oktober 2016 og frigivet af det italienske finanspoliti Guardia di Finanza. Et halvt minut inde i videoen kan man se Pietro Paolo Marcheselli, der nu arbejder på byggeriet af Storstrømsbroen, modtage bestikkelsespenge fra en underentreprenør.

Kuvert med bestikkelsespenge

Det var anklager om bestikkelse og bedrageri med byggekontrakter for op mod 500 millioner kroner på et stort italiensk anlægsprojekt, der i april 2018 gav Pietro Paolo Marcheselli en betinget fængselsstraf på to år.

LÆS OGSÅ: Byggedirektør: Korruptionsstraffet italiener sad for bordenden

Pietro Paolo Marcheselli er blandt andet fanget på videooptagelser, hvor han modtager en kuvert med bestikkelsespenge.

Men allerede i juni året efter blev han ansat af SBJV som “operational manager” på Storstrømsbro-byggeriet i Danmark.

Udbudseksperterne Carina Risvig Hamer og Steen Jensen har over for Fagbladet 3F vurderet, at udbudslovens regler om udelukkelse ikke kan bringes i spil, da den korruptionsstraffede italiener først blev ansat, efter kontrakten på Storstrømsbroen var underskrevet.

Til gengæld kan der være andre betingelser i kontrakten mellem Vejdirektoratet og SBJV, som ikke er opfyldt, lyder eksperternes vurdering.