Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Første gang Michael Fries Sølyst sagde op på Jysks hovedlager i Uldum var i vrede efter en alvorlig arbejdsulykke, hvor Jysk krævede lægeerklæring. Han vendte tilbage ni måneder senere, men det gik galt. For tunge løft og chikane sled så meget på ham, at det gik ud over kone og børn.

37-årige Michael Fries Sølyst følte sig ualmindeligt dårligt behandlet af Jysk efter en arbejdsulykke.
arkiv

Første gang Michael Fries Sølyst sagde op på Jysks hovedlager i Uldum var i vrede efter en arbejdsulykke i 2017, hvor han fik en cirka 300 kilo tung væg ned over sig. Han vendte tilbage ni måneder senere, og det endte ikke godt.

37-årige Michael Fries Sølyst, der bor på Vejle-egnen, følte sig ualmindeligt dårligt behandlet af Jysk efter arbejdsulykken, hvor der var fare for, at han var kommet slemt til skade.

Han vendte tilbage ni måneder senere, da han indtil arbejdsulykken havde været glad for at være ansat ved Jysks hovedlager, men desværre gik det ikke, som man kunne ønske. Alt for tunge løft og til slut chikane sled så meget på ham, at det dårlige humør påvirkede hans kone og børn.

Fik skillevæg fra trailer over sig

Arbejdsulykken skete, da han blev bedt om at hjælpe til med at flytte en væg i en trailer, men noget gik galt. Der lød et kæmpebrag, og så fik han den cirka 300 kilo tunge væg ned over krop og hoved. Han var forslået og havde ondt og blev kørt på Horsens Sygehus, hvor han var i flere timer og blandt andet blev røntgenfotograferet.

Mens han var på sygehuset, ringede en leder fra Jysk og spurgte, hvornår han var tilbage på jobbet.

37-årige Michael Fries Sølyst.
37-årige Michael Fries Sølyst.

- Lederen, der ringede, gav mig fire valgmuligheder. Jeg kunne være sygemeldt 3, 6, 9 eller 12 dage, og så ville de have en lægeerklæring dagen efter ulykken, fortæller han.

Jysk virkede ligeglade med mig

Han sygemeldte sig i tre dage – han var ikke kommet alvorligt til skade, men havde smerter i lænden i et halvt års tid.  

- Det burde ikke være nødvendigt, at Jysk ringer, inden jeg er kommet hjem fra sygehuset. Der var ingen medfølelse og ingen spørgsmål om, hvordan det gik. De virkede fuldstændigt ligeglade med, hvordan jeg havde det, siger han.

Han blev så vred, at han fandt sig et andet arbejde, som han havde i ni måneder. Han valgte at søge tilbage til Jysk, fordi han indtil arbejdsulykken havde været glad for at arbejde hos Jysk.

Løfter sofaer på 70 kilo

Tilbage i lagerhallen i Uldum var alt, som det plejede. Han løftede store mængder varer og havde ingen mulighed for at løfte på en skånsom måde.

- Lederne siger, at man skal bede om hjælp eller bruge hjælpemidler, men det er der overhovedet ikke tid til, når vi skal nå dagens mål for antal varer – kollitallet. Hvis ikke man når kollitallet, kommer mellemlederne jo efter en, siger han og fortsætter:

- Jeg var tit fysisk meget træt bagefter. Kravene var urimelige. Der er sofaer, der vejer 70 kilo, hvortil de siger, at man skal være to. Men hvis der ikke er en anden i nærheden, så kommer lederen efter en, hvis man bruger for meget tid på at finde en makker. Og så må man tage fat selv, siger han.

Nogle dage lavede han ikke andet end at tømme paller, slæbe møbler og andre varer, fra han mødte, til det blev fyraften.

Måtte ikke længere være mentor

Han protesterede flere gange til lederne over løftemængden og tidspresset. Den konstante overvågning, hang ham også ud af halsen.

- Efter jeg begyndte at udfordre arbejdsforholdene, blev forholdet mellem ledelsen i mit område og mig anspændt, hvorfor jeg ansøgte om at skifte afdeling flere gange, siger han.

Det blev nægtet, til trods for at andre kollegaer kunne skifte afdeling.

- Til sidst følte jeg det som decideret chikane. Alt dette bare fordi jeg sagde min mening.

Han var mentor for nyansatte, som han hjalp til rette på arbejdspladsen, men denne funktion blev taget fra ham.

Ledelsen sagde, at jeg ikke repræsenterede firmaet godt nok. Det slog hårdt og gjorde mig vred. Jeg har passet jobbet godt og har stort set ikke haft sygedage, siger han.

Det begyndte at påvirke kone og de tre børn derhjemme, at presset fra ledelsen var stort, uanset om der var travlt eller ej.

Fik nok og sagde op

I efteråret 2020 fik han nok og sagde op.

- På den måde fik Jysk det, som de ville have det. Men jeg har en kone og tre børn derhjemme, som jeg skal tage hensyn til. Jeg tog arbejdet med hjem. Jeg var i dårligt humør i lange perioder og gjorde familien i dårligt humør, fordi de dagligt skulle høre på mine beklagelser, siger han.

Det var en stor lettelse at slippe væk fra Jysk, og denne gang vender han ikke tilbage.

- Jysk har gjort noget ved min psyke, fordi de har chikaneret mig og været så massivt efter mig. Jeg er på vagt og har ikke tiltro til andre efter de lussinger, jeg har fået. Jeg skal arbejde med min negative måde at reagere på over for andre. Det har sat sig i mig, siger han.

Områdeansvarlig: Den er gal

Mikkel Haun Christiansen, der i august sidste år fik nok og sagde op efter halvandet år som områdeansvarlig på Jysk i Uldum, nikker genkendende til Michael Fries Sølysts fortælling om tunge løft, som han har et godt kendskab til på den anden side af bordet som områdeansvarlig.

Mikkel Haun Christiansen.

Den områdeansvarlige er lederens højre hånd, der skal motivere medarbejderne og sørge for, at tingene har et godt flow. Og sørge for at have planlagt arbejdsdagen og have overblikket, forklarer han.

- Det er fuldstændig rigtigt, at der bliver løftet for meget, siger Mikkel Haun Christiansen.

Han har set folk med kroppen spændt som en flitsbue og strakte arme over hovedet kæmpe for at få tunge kasser på 25 kilo løftet 180-190 centimeter op på toppen af en palle.

- Der er hundredvis af skæve og dårlige løft hver dag på Jysk. Da jeg var ansat, bad jeg bad folk om at bruge hjælpemidler. Men så gik arbejdet for langsomt, og så tog de fat med hænderne i stedet for. Folk frygter fyring, hvis de ikke når deres kollital, fortæller han.

Jysk: Tager afstand fra chikane 

Fagbladet 3F har forelagt kritikken for Jysk, hvor kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen svarer sådan her på mail:

- Jysk har stort fokus på at undgå arbejdsulykker, og vi bruger mange ressourcer på at gøre Uldum til et godt og sikkert sted at arbejde. Hvis en medarbejder alligevel bliver involveret i en arbejdsulykke, er det selvfølgelig Jysks ansvar at sikre, at medarbejderen får den nødvendige tid og støtte til at blive rask, skriver han.

Han skriver videre, at Jysk tager afstand for enhver form for chikane.

- Vi er kede af det, hvis den pågældende medarbejder har følt sig chikaneret. Vi er dog ikke i stand til at kommentere yderligere på den konkrete sag, da den er fra 2016, og hverken den omtalte leder eller den pågældende medarbejder i dag er ansat hos Jysk, skriver kommunikationsdirektøren.