Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

På grund af langsomt byggetempo og manglende tests må Metroselskabet udskyde åbningen af Metro Cityringen på ubestemt tid, og selskabet tør ikke love en fast åbningsdato for milliardprojektet.

Endnu en forsinkelse har ramt Metro Cityringen under København. Denne gang tør Metroselskabet ikke gå ud med en ny åbningsdato.
Joachim Rode (arkiv)

Den nye Metro Cityring under København åbner efter al sandsynlighed ikke til sommer som planlagt. Dermed må milliardprojektet udskydes igen.

Det står klart, efter at Metroselskabet - det offentlige selskab, der står bag metroen - har meldt ud, at åbningen er udsat på ubestemt tid.

Årsagen er, at en række centrale opgaver ikke er blevet færdige til tiden.

LÆS OGSÅ: Knoklede i døgndrift på Metroen: Jeg var bange for at slå nogen ihjel

En af de vigtige milepæle i slutfasen - og som har afgørende betydning for færdiggørelsen af Cityringen - er den såkaldte RHO-milepæl (Ready for Handover, red.).

Ifølge kontrakten skulle den være opnået i slutningen af marts 2019.

Men ifølge Metroselskabet har hovedentreprenøren CMT ikke opnået denne milepæl, blandt andet fordi CMT ikke har udført tests og færdiggjort det fysiske arbejde på stationerne som aftalt.

- Det er ærgerligt, at vi ikke kan melde en åbningsdato ud. Men der er en vigtig milepæl, som ikke er overholdt. Nu skal vi bruge alle vores kræfter på at indhente det manglende arbejde, siger Henrik Plougmann Olsen, Metroselskabets administrerende direktør, i en pressemeddelelse.

CMT modtager dagbøder

Konsekvensen af den manglende opnåelse af milepælen er, at CMT pålægges dagbøder af Metroselskabet.

LÆS OGSÅ: Metroarbejdere presses til at svigte sikkerheden

Dagbøderne vil løbe, indtil CMT har udført det manglende arbejde og nået de punkter, som er sat op i forhold til milepælen.

Først i juni forventer Metroselskabet at kunne offentliggøre et nyt åbningstidspunkt for Cityringen.

Forsinket og fordyret igen og igen

Det er langt fra første gang, at Metro Cityringen bliver ramt af udsættelser og forsinkelser.

Da byggeriet startede, var planen, at Cityringen skulle åbne i 2017. Siden er åbningsdatoen blevet udskudt flere gange, senest fra april i år til juli i år.

LÆS OGSÅ: Ny sag fra Metroen: Smæk til verdens største vikarbureau

Projektet, som har et budget på over 23 milliarder kroner, er også blevet fordyret ad flere omgange.

I januar 2017 måtte Metroselskabet ekstraordinært låne sin hovedentreprenør CMT omkring en milliard kroner - ellers nægtede det italienske konsortium at bygge videre på metroen.

I januar i år var den gal igen.

Her måtte Metroselskabet igen springe til og låne CMT et beløb på “et trecifret millionbeløb i den lave ende” for at sikre, at Metro Cityringen kunne åbne som planlagt i slutningen af juli i år.

Alligevel må Metroselskabet nu kapitulere og udskyde sin åbningsdato på ubestemt tid.

Rekord i løndumping og dårlig sikkerhed

Oven i de mange forsinkelser og fordyrelser har Metro Cityringen og dets mange udenlandske underentreprenører også tegnet sig for en uheldig danmarksrekord.

LÆS OGSÅ: Nyt Metro-firma afsløret i lønfusk for 12 millioner kroner

Undervejs i byggeriet har firmaer flere gange snydt deres ansatte for så store beløb, at langt de fleste af de største sager om løndumping i byggeriet herhjemme er foregået på metrobyggeriet.

Desuden har Metroens mange byggepladser haft et rekordhøjt antal påbud for brud på sikkerheden og arbejdsulykker, især mens tunnelarbejdet stadig var på højtryk.

LÆS OGSÅ: Over 1.000 farlige forhold på Metro Cityringen

Mens Metro Cityringen stadig ikke er færdig, er arbejdet med at udvide metroforbindelsen under København endnu mere allerede i gang.

De næste fem år skal der således bores og anlægges skinner til nye metrostationer mod Sydhavnen.

LÆS OGSÅ: Tyskere og franskmænd skal bygge Sydhavnsmetro

Her bliver det dog et konsortium bestående af tyske Hochtief og franske Vinci, der skal stå for byggeriet.

Italienske CMT blev fravalgt til byggeriet af det nye metrospor.