Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvad er løsningen på, at der mangler personale på caféer og restauranter, især i København? 3F mener, at arbejdsgiverne skal sikre ordentlige forhold. Horesta vil gerne hente flere fra udlandet.

Debatten fortsætter om mangel på arbejdskraft blandt tjenere og kokke.
Arkiv: Thomas Arnbo

Der er mangel på arbejdskraft på menuen i hotel- og restaurationsbranchen, hvor flere restauratører i den seneste tid har fortalt om, at de har svært ved at rekruttere personale og derfor må ændre på deres åbningstider og afvise gæster. 

Sidste år lød den samme melding, men passer det? Både ja og nej, siger John Ekebjærg-Jakobsen, formand for 3F København.

- Selvfølgelig mangler der personale, fordi der ikke bliver uddannet nok kokke og tjenere. Til gengæld passer det ikke, når restauratører og brancheorganisationen Horesta går ud og siger, at under halvdelen af alle stillinger inden for hotel- og restaurationsbranchen i hovedstadsområdet bliver besat, siger han.

Når det handler om mangel på arbejdskraft er hoteller og restauranter ifølge Horesta hårdere ramt end andre brancher. Især i hovedstadsområdet, hvor 56 procent af alle rekrutteringsforsøg i branchen ifølge Horesta mislykkedes. 

Andre tal

På baggrund af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR) database på jobindsats har 3F sammenlignet det seneste halve års tal fra hovedstaden med resten af landet. De tegner et lidt andet billede.

I forhold til kokke var der i 43 procent af tilfældene – svarende til 2.105 stillinger – udfordringer med at rekruttere personale. 1.610 af stillingerne blev dog besat af en anden profil, så det reelle antal ubesatte kokkestillinger kun var 495, svarende til ti procent.

Blandt tjenere var det reelle antal ubesatte stillinger i samme periode 449, svarende til 25 procent, mens der blandt køkkenmedhjælpere var 1.127 ud af 2.562 stillingerne, som ikke blev besat svarende til 26 procent. Om årsagen til, at stillingerne er ubesatte, skyldes manglende overenskomst, eller at der ikke er søgt bredt nok eller for snævert, fremgår ikke af undersøgelsen.

- I over 80 procent af tilfældene bliver stillingerne besat af ufaglærte. Men det siger jo intet om, hvor kvalificeret personalet er. Der er for eksempel ikke mange faglærte tjenere. Til gengæld er der mange, som har flere årtiers erfaring, siger John Ekebjærg-Jakobsen.

Skræmmer folk væk

Han mener, at hotel- og restaurationsbranchen kunne komme langt ved at tegne overenskomst og tilbyde bedre arbejds- og lønvilkår.

- Vi har voldsomt mange sager om tjener- og kokkelever, der bliver tvunget til at arbejde mere end 37 timer om ugen og får for lidt i løn og ikke får tillæg for weekend- og aftenarbejde. Det er et stort problem og skræmmer folk væk fra branchen, siger John Ekebjærg-Jakobsen, som understreger, at 3F har overenskomst og et glimrende samarbejde med mange af de store hoteller i hovedstaden.

- Og de mangler ikke personale, selvom de har travlt, og deres værelser og restauranter er fulde af gæster, siger han.

Mister omsætning

Arbejdsgiverne i Horesta har på grund af ferie ikke haft mulighed for at komme med en kommentar før Fagbladets deadline. Men i en pressemeddelelse fra 24. juli plæderede Horesta for at åbne for import af mere udenlandsk arbejdskraft for at komme problemerne til livs.

Horesta henviser blandt andet til nye tal fra Danmarks Statistik, som viser, at 29 procent af hotellerne oplever mangel på arbejdskraft som årsagen til tab af potentiel omsætning, mens det gælder for 37 procent af restauranterne.

- Tallene viser med al tydelighed, at manglen på arbejdskraft har en direkte negativ effekt ude i virksomhederne. For når det ikke er muligt at tiltrække nok personale, rammer virksomhederne et ressourceloft, som begrænser mulighederne for at øge omsætningen, selvom de gerne vil. Det er super ærgerligt, udtaler Horestas kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, i pressemeddelelsen.