Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Svindelmails om det nye MitID er i omløb. Det er derfor vigtigt at være ekstra opmærksom, når du modtager henvendelser om MitID.

6. oktober fik de første danskere i deres netbank besked om, at de kan påbegynde overgangen til det nye MitID.
Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Hvis du i en mail eller en sms fra nogen, der udgiver sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen eller MitID, bliver bedt om at opdatere dine identitetsoplysninger eller trykke på et bestemt link, skal du lade være med at klikke på linket.

Det vil nemlig højst sandsynligt være svindlere, som vil misbruge dine personlige oplysninger.

Både Politiet, Digitaliseringsstyrelsen, som står bag det nye MitID sammen med Finans Danmark, og Forbrugerrådet Tænk har nemlig modtaget mange tips om såkaldte phishing-mails,

Anledningen er lanceringen af den nye digitale løsning MitID, som i begyndelsen af oktober og frem mod sommeren 2022 gradvist vil overtage for NemID. For at kunne leve op til nye, særlige sikkerhedskrav er knap to millioner danskere i deres e-boks blevet bedt om at opdatere deres identitetsoplysninger ved at scanne deres pas.

Digitaliseringsstyrelsen understreger, at hvis du er en af de danskere, som skal opdatere dine identitetsoplysninger, er det kun i din Digital Post via Borger.dk eller e-boks, at du vil modtage besked om det.

- Det er rigtigt vigtigt, at danskerne ved, at vi aldrig udsender officielle meddelelser til borgere eller beder om personlige oplysninger på private mailadresser. Så hvis du får det på mail eller sms, bør du være meget mistænksom, siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.

Opdatering af ID-oplysninger

6. oktober gik MitID i luften, og de første NemID-brugere fik via deres netbank besked om, at de kan gå i gang med at få installeret den nye identitetsløsning.

MitID er på flere måder en opgradering af det eksisterende NemID. Også i forhold til sikkerhedsniveauet. Og for at leve op til det øgede sikkerhedsniveau får mange borgere i øjeblikket besked om, at de skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID. Det vil primært være borgere, som har fået udstedt deres NemID online.

Du kan i øjeblikket kun opdatere dine ID-oplysninger i NemID-nøgleappen, og du skal bruge et pas, som ikke er ældre end januar 2012. Så hvis du har fået et brev på Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen om opdateringen, men altså ikke har nøgleappen installeret, kan du enten vælge at installere appen eller vente på at få mere information senere i 2021 eller 2022. Det samme gælder, hvis du ikke har et gyldigt pas. Så venter du bare, og så vil du på et senere tidspunkt modtage et brev om, hvad du så skal gøre for at få MitID.

Forbrugerrådet Tænk: Forvirring og svindel

Det lyder jo umiddelbart rigtigt simpelt. Men for rigtig mange borgere har beskeden i nøgleappen virket alt andet end simpel. Det siger Forbrugerrådet Tænk, som har modtaget mange henvendelser fra forvirrede borgere.

- Vi synes, at man stiller de forbrugere, som ikke nødvendigvis er super teknologstærke en smule skidt. Vi bruger NemID hele tiden, så når vi pludselig bliver bedt om at opdatere noget, bliver nogle forbrugere mere pressede end andre, siger projektchef i Forbrugerrådet Tænk Ulla Malling.

Forbrugerrådet Tænk, Digitaliseringsstyrelsen og ikke mindst politiet har allerede set de første eksempler på forsøg med svindel af MitID. Via appen ‘Det digitale selvforsvar’ har Forbrugerrådet Tænk modtaget mange tips fra bekymrede forbrugere. Det er borgere, der har skrevet ind om sms’er og private mails fra svindlere, som udgiver sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen eller MitID og beder borgeren om at trykke på et link eller lignende.

Forbrugerrådet Tænk har modtaget mange henvendelser fra borgere, som tipper om svindelmails og sms'er fra personer, som udgiver sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen eller MitID.
Forbrugerrådet Tænk har modtaget mange henvendelser fra borgere, som tipper om svindelmails og sms'er fra personer, som udgiver sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen eller MitID.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Forbrugerrådet Tænk peger på, at svindlen blandt andet kræver, at de relevante myndigheder har en særlig opmærksomhed på sin kommunikation til deres borgere. Det gælder altså Digitaliseringsstyrelsen, ligesom det kommer til at gælde bankerne, når de om lidt begynder at kontakte deres medlemmer.

- Der ligger en opgave i også at kommunikere om, at sandsynligheden for at blive svindlet er til stede. At der er noget, vi skal klikke på, og der er noget, vi ikke skal klikke på, siger Ulla Malling.

Digitaliseringsstyrelsen siger til Fagbladet 3F, at de er opmærksomme på problemet – også i deres fremtidige kommunikation.

Fra NemID til MitID

MitID kommer på mange måder til at minde om NemID. I hvert fald for de omkring fire millioner danskere, som allerede bruger NemIDs nøgleapp. MitID-appen kommer dog blandt andet til at adskille sig på den måde, at du i stedet for at logge ind med dit CPR-nummer og en valgfri adgangskode, skal finde på et personligt brugernavn.

LÆS OGSÅ: Nu er det snart slut med NemID: Det skal du vide om afløseren

Men hvis du er en del af den gruppe, som på nuværende tidspunkt finder nøglekortet frem, hver gang du skal logge på din netbank eller handle på nettet, skal du forberede dig på at ty til en anden løsning om ikke så længe.

Hvis du fortsat ikke har mulighed for eller lyst til at bruge app-løsningen, vil du får mulighed for at bestille enten en kodeviser eller en kodeoplæser. Ved kun at vise én kode ad gangen i kodeviseren eller kodeoplæseren, når du for eksempel skal logge på selvbetjeningen hos din a-kasse, skulle det gerne gøre det sværere for svindlerne at snyde borgerne. Kodeviseren og kodeoplæseren vil også først virke, når den er blevet aktiveret af borgeren, så der ikke kan svindles ved for eksempel at stjæle kodeviser eller kodeoplæser fra folks postkasser.