Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

En blanding af køn, alder og etnicitet er en god forretning. Det viser ny forskning fra CBS, der har registeret højere medarbejdertilfredshed og bedre samarbejde i mangfoldige arbejdsteams.

Mangfoldige arbejdsteams trives bedre og oplever højere medarbejdertilfredshed.
Morten Germund

Bedre arbejdsdynamik, større trivsel og mere solidaritet.

Det er nogle af de fordele, man som virksomhed og medarbejder kan høste ved at blande alder, køn og national baggrund sammen på arbejdspladsen.

Det viser et nyt forskningsprojekt, som CBS har lavet i samarbejde med ISS Danmark.

Her fremgår det, at medarbejdere, der arbejder i mangfoldige arbejdsteams, har angivet en højere medarbejdertilfredshed end dem, der ikke gør.

Og det er der en god grund til, fortæller Lotte Holck, der er Postdoc ved CBS, og som har stået i spidsen for undersøgelsen.

- De medarbejdere, der arbejder i supermangfoldige teams, har nogle helt fantastiske arbejdsrelationer, fordi de er så forskellige, at de ikke kan dele sig op i kliker og grupper. Der er simpelthen for stor spredning i deres kulturer og baggrunde til, at de kan være fordomsfulde, fortæller Lotte Holck, der har forsket i diversitet og ligestilling på arbejdspladsen.

Supermangfoldighed dækker over medarbejdernes store forskellighed i forhold til køn, alder og national baggrund.

Yngre medarbejdere hjælper de ældre

I forbindelse med forskningsprojektet har Lotte Holck fulgt 30 forskellige arbejdsteams fra ISS’s rengøring- og cateringsservices i to og et halvt år. I den periode, undersøgelsen fandt sted, så hun flere eksempler på, hvordan medarbejderne i supermangfoldige teams trodsede hinandens forskelligheder og engagerede sig i fællesskabet.

- Når der er så meget spredning i en gruppe, bliver både medarbejdernes styrker og svaghederne mere eksplicitte. Dermed bliver det også lettere at hjælpe hinanden og drage fordel af kollegernes evner, siger hun.

Eksempelvis oplevede Lotte Holck i sin tid som observatør, at yngre medarbejdere hjalp de ældre med de arbejdsopgaver, der krævede tunge løft eller andet hårdt fysisk arbejde.

En god forretning

Lotte Hjortlund Andersen, der er People and Culture Director hos ISS, er stolt over de positive resultater.

- Vi er glade for at få det bekræftet og underbygget, at mangfoldighed godt kan betale sig. Vi kan blandt andet se, at når vi sammensætter vores teams supermangfoldigt, så bidrager det positivt til trivslen, siger hun. 

Det nye studie lægger sig i kølvandet på to tidligere rapporter fra ISS, som viser, at mangfoldige teams tjener 3,7 procentpoint mere til bundlinjen end ikke mangfoldige teams. Den højere indtjening skyldes, at mangfoldige teams har lavere sygefravær og højere medarbejdertilfredshed. 

Men det er ikke et resultat man kommer sovende til, understreger Lotte Hjortlund Andersen.

- Det kræver, at vores ledere er gode til lede mangfoldige teams, og at de er klædt på til opgaven. Derfor arbejder vi blandt andet med at integrere det ind i vores eksisterende lederuddannelser, fortæller hun. 

Hun håber, at virksomheder i fremtiden vil lade sig inspirere af forskningsprojektet og arbejde mere aktivt med mangfoldighed. 

Virkeligheden ser anderledes ud

Men selvom forskningsprojektet viser positive resultater, er supermangfoldige teams ikke en garanti for succes, mener Lars Larsen, der er integrationskonsulent og direktør i rådgivningsfirmaet LG Insight.

- Generelt ser vi, at virksomheder klarer sig godt, når deres teams er sammensat af medarbejdere med forskellige kvalifikationer, uddannelsesbaggrunde og kompetencer. Men når virksomheder arbejder med en medarbejdergruppe, der har dårlige forudsætninger i form af få kompetencer eller dårlige sprogkundskaber, så ser virkeligheden noget anderledes ud, fortæller han.

I et forsøg på at inkludere de medarbejdere, der ikke står stærkt på arbejdsmarkedet, ender mange virksomheder med at forsimple arbejdsopgaverne. 

- Og det gør, at jobbet kommer til at virke mindre attraktivt for den gruppe af medarbejdere, der har flere kvalifikationer i rygsækken, siger Lars Larsen.

- Det er positivt, at virksomheder laver jobtilpasning, så flere forskellige typer af medarbejdere kan varetage jobbet. Men de bliver også nødt til at udvikle deres kompetencer, mens de er i job. For ellers kan virksomheden i sidste ende komme til at stå med en meget ensartet gruppe af medarbejdere, der ikke har så gode forudsætninger for at stå stærkt senere hen på arbejdsmarkedet.