Gå til hovedindhold
Siden EU’s østudvidelser i 2004 og 2007 er der blevet 3.500 færre chaufførjobs i Danmark, end der burde være i forhold til transportmængden.
Dennis Lehmann / Scanpix

Lige nu står 661 danske chauffører uden arbejde. Alligevel siger flere store vognmandsvirksomheder, at de ikke kan finde arbejdskraft i Danmark.

Vognmandsfirmaer som Contrans, H.P. Therkelsen A/S og Kaj Madsen Fjelstrup A/S har alle filippinske chauffører til at køre for sig, fordi de ikke kan finde dansk eller europæisk arbejdskraft. 

Men ifølge Jobinsats.dk er der i Danmark lige nu 661 jobklare ledige chauffører inden for fragt, distribution og blandet kørsel.  

- Tallene viser jo, at når direktørerne glædeligt siger, at de kun tager udenlandske chauffører ind, fordi der er mangel på danske, så er det jo ikke sandt. Alene i H. P Therkelsens område er der 169 ledige lastbilchauffører, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F’s transportgruppe

H.P. Therkelsen har ikke villet udtale sig til Fagbladet 3F, men de har ligesom firmaerne Kaj Madsen Fjelstrup A/S og Contras tidligere forklaret, at de kun flyver filippinere ind, fordi de ikke kan finde chauffører herhjemme. 

- Firmaerne har på sin vis ret, for man kan ikke finde danske chauffører, der er villige til at arbejde til så lav en løn. Det er jo fordi, at de ikke vil give en ordentlig løn, at de ikke kan finde danske chauffører, siger Jan Villadsen. 

I sidste uge afdækkede Fagbladet 3F, hvordan filippinske chauffører angiveligt går til en løn på 15 kroner i timen.

Tusinder af job er forsvundet

Indtil EU’s østudvidelser i 2004 og 2007 var det primært danskere, der kørte i Danmark. Ser man på udviklingen i transportmængden siden østudvidelserne, så kunne der i dag have været arbejde til yderligere omkring 3.500 danske chauffører, viser tal, 3F har trukket. Disse job er i stedet blevet besat af udlændinge.

Ifølge Brancheorganisation For Den Danske Vejgodstransport kører der dagligt 6.000 lastbiler ind og ud af Danmark. Det er rekordmange. Cirka 85 procent af dem har udenlandske nummerplader på.

- De første udenlandske chauffører indtog sæderne hos de danske vognmænd i forbindelse med udvidelsen af international kørsel. Her lagde flere vognmænd deres biler ud på udenlandske plader for at få udenlandske chauffører. Det har uden tvivl været for at bringe lønomkostningerne ned. Som en konsekvens er dele af transportbranchen i Danmark nu fuldstændig overtaget af udenlandske biler, siger Erik Østergaard, der er direktør i DTL, Danske Vognmænd. 

Vognmændene undergraver det danske arbejdsmarked

Han ser de udenlandske chauffører som et kæmpestort problem, fordi det skævvrider konkurrencen herhjemme. Han frygter, at en lang række danske vognmænd med danske overenskomster bliver presset ud af markedet.

- Det er de selv samme firmaer, der er med til at undergrave det danske arbejdsmarked, som nu står og råber, at de ikke kan få danske chauffører. Hvorfor tror de selv, at de ikke kan finde danske chauffører? Når man baserer sin forretningsmodel på forfærdelige vilkår og på at aflønne med en tredjedel, så kan jeg godt forstå, at mange danske chauffører vælger at dropper branchen. Især unge mennesker har næppe lyst til at skulle konkurrere med filippinerne og arbejde under sådanne vilkår, siger Erik Østergaard.

ITD: Det problem oplever vi ikke

Hos brancheorganisationen ITD, der varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk, nationalt og internationalt, ser de ikke de udenlandske arbejdere som lige så stor en trussel.

- Vi oplever ikke, at vognmændene ikke leder efter arbejdskraft i lokalområdet – tværtimod. Det er heller ikke min opfattelse, at virksomhederne ”gerne vil flyve folk ind fra den anden side af jorden.” Virksomhederne søger naturligt den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for, og det sker både i ind- og udland, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chef for ITD Politisk afdeling.

Han kan heller ikke genkende ledighedstallene for chauffører. 

- Efter min opfattelse gøres der en hel del for at få danske chauffører i arbejde. Vi hører faktisk fra virksomhederne, at der ofte ikke er kvalificerede ansøgere, når de slår ledige stillinger op. Det undrer mig derfor umiddelbart, at der er registreret så mange ledige lastbilchauffører i Jobindsats.dk.