Gå til hovedindhold
Familier til havnearbejdere i Mærsk-terminalen i Buenaventura demonstrerer for bedre vilkår.

Havnearbejdere i Colombias største havn beskylder Mærsk for at bryde loven. APM Terminals afviser anklagerne.

Havnearbejderne i Mærsks terminal i Buenaventura i Colombia har været i strejke siden 5. september og har lammet store dele af landets containertrafik.

Et af de spørgsmål, der skiller parterne, er arbejdsdagens længde. Havnearbejderne arbejder 12 timer om dagen, men ønsker arbejdstiden sat ned. Ifølge havnearbejdernes forbund, SNTT, får arbejderne ikke løn for de timer, der strækker sig ud over arbejdsdagens normale otte timer.

- De sidste fire til fem år har vi arbejdet 12 timer. Firmaet betaler os kun for otte. Det betyder, at de stjæler de sidste fire timer fra os. Loven siger otte timer, og vores overenskomst bekræfter det, siger José Julian Lopez, der er kranfører i terminalen.

Idømt millionbøde i 2017

I august 2017 blev Mærsk-terminalen TCBuen idømt en bøde på 1,3 millioner kroner af Arbejdsministeriet i Colombia for at have indført 12-timers arbejdsdag i strid med landets forfatning. Dommen blev siden appelleret.

Ifølge APM Terminals skal sagen nu starte forfra på grund af en fejl. Det betyder ifølge selskabet, at bøden er trukket tilbage. Fagforbundet SNTT oplyser, at det ikke er blevet orienteret af ministeriet.

Det Mærsk-ejede selskab mener i modsætning til havnearbejderne, at 12-timers-dagen overholder overenskomsten og arbejdsmarkedsloven, da de ansatte, ifølge APM Terminals, er på job tre dage om ugen og modtager løn for alle timer.

Strejke koster milliarder

Strejken er en kostbar affære for Colombia. Ifølge arbejdsgiverorganisationen Colfecar mister transportbranchen alene dagligt over 10 milliarder kroner på grund af konflikten. Begge parter har beskyldt modparten for ikke at ville forhandle, men forhandlingerne om en ny overenskomst genoptages onsdag eftermiddag dansk tid.

- Det er vores prioritet at få genoptaget arbejdet i TCBuen. Derfor har vi sendt et formelt brev til SNTT og inviteret dem til at begynde en ny runde forhandlinger, siger Nestor Amador, direktør i terminalen.

Første strejke i 25 år

Det er den første havnearbejderstrejke i Colombia i 25 år. Byen Buenaventura har dog været ramt af store demonstrationer sidste år, og nogle af de samme bevægelser begynder at røre på sig:

- Vi har modtaget støtte fra 252 fagforeninger og NGO’er i området. De udtrykker deres solidaritet og har besluttet at organisere demonstrationer mod APM Terminals. Samtidig er mange begyndt at donere fødevarer til havnearbejderne, fortæller Esteban Barboza, formand for SNTT.

Fagforeningen har desuden modtaget støtte fra havnearbejdere i Danmark og i APM Terminals i Argentina. 3F International støtter SNTT gennem et fagligt udviklingsprogram.