Gå til hovedindhold

Skam og følelsen af at være en fiasko. Det sidder den filippinske lastbilchauffør Diosdado Tor tilbage med efter at have arbejdet for Beier-koncernen.

- Jeg føler, at jeg er en fiasko, siger den 54-årige, filippinske chauffør Diosdado Tor.
Kåre Viemose

Drømmen om at tjene gode penge i Europa er endt som et mareridt for den filippinske lastbilchauffør Diosdado Tor.

Filippineren var ansat i det polske transportfirma HBT Internationale Transporte. Firmaet er ejet af den danske familie Beier, som også ejer vognmandsvirksomheden Kurt Beier Transport. Chaufføren tjente 1.060 euro om måneden - eller cirka 7.900 kroner.

Den 54-årige chauffør måtte to gange låne penge af sin familie, inden han med en fyreseddel i hånden vendte tilbage i marts 2018 til sit hjemland fra Danmark.

- Jeg følte skam. Ikke kun over for min familie, men også vores naboer. Det var første gang, at jeg var i Europa. Jeg føler, at jeg er en fiasko, siger Diosdado Tor. 

Frøs i Danmark

Fagbladet 3F har mødt Diosdado Tor i Filippinerne. Her fortæller chaufføren, at han i februar 2018 tog fra hjemlandet til Polen for at arbejde for HBT Internationale Transporte, som han havde en kontrakt med.

Forinden havde chaufføren været til tre møder med en dansker fra HBT Internationale Transporte, oplyser han. Desuden havde han betalt 5.000 pesos til agenturet United Primover, der har sendt mange filippinske chauffører til Kurt Beier Transport i Padborg. 5.000 pesos svarer til cirka 620 kroner. 

Diosdado Tor (t.h.) måtte låne penge til en sort læderjakke, fordi han frøs som chauffør i Danmark.
Diosdado Tor (t.h.) måtte låne penge til en sort læderjakke, fordi han frøs som chauffør i Danmark. FOTO: Privat

Men i Polen dumpede chaufføren en test med den begrundelse, at hans reaktionsevne ikke var god nok, fortæller han. Alligevel kom han med i bussen til Padborg sammen med en flok landsmænd. Ifølge chaufføren blev han af HBT Internationale Transporte lovet et andet slags job hos firmaet i Padborg, hvor chaufførerne boede i en lejr på et område tilhørende Kurt Beier Transport.

- Det var koldt i Danmark, og jeg frøs. Men jeg fik nej fra Beier-firmaet til at få en jakke. Min kusine i Korea måtte sende mig 100 amerikanske dollars, så jeg kunne få en jakke, siger Diosdado Tor.

- Jeg bad om tandpasta, sæbe og shampoo til at vaske mig i. Men de sagde nej, fordi jeg ikke havde bestået testen, siger han.

Behandlede os som dyr

Forholdene hos HBT Internationale Transporte skuffede Diosdado Tor.

- Firmaet behandlede os som dyr. Vi sov inde i lastbilerne. Vi var lovet gode forhold, men vi filippinere blev ikke behandlet fair, siger han.

Diosdado Tor fortæller, at han efter tre uger i Padborg blev fyret.  

- Jeg fik at vide, at jeg skulle rejse hjem til Filippinerne. Jeg var chokeret. Det forventede jeg ikke. Jeg græd. Jeg havde ingen euro. Jeg mener, at det er et brud på kontrakten, der var på to år, siger han.

Fagbladet 3F har bedt om kommentarer fra den danske rekrutteringsmanager hos HBT Internationale Transporte, Dennis Christiansen, som har hyret Diosdado Tor. Men Dennis Christiansen har “ingen kommentarer”, oplyser han.

Konen græd

Diosdado Tor har tidligere arbejdet i Afghanistan for sikkerhedsfirmaet Blackwater.
Diosdado Tor har tidligere arbejdet i Afghanistan for sikkerhedsfirmaet Blackwater. FOTO: Privat

Efter fyringen ringede Diosdado Tor til sin kone i Filippinerne. Han bad hende sende penge, så han i lufthavnen i Hong Kong kunne købe gaver med hjem til familien.

- Min kone var nødt til at sende 3.000 pesos, så jeg kunne købe chokolade med hjem til vores tre børn. Min kone græd i lufthavnen i Manila, da jeg kom hjem, siger Diosdado Tor.       

3.000 filippinske pesos svarer til cirka 370 kroner.

Vil til EU igen

Diosdado Tor har efterfølgende arbejdet som chauffør i en af de mange ombyggede jeeps, der oser rundt på de meget trafikerede veje i Filippinerne. Som chauffør for op til 20 personer ad gangen tjener han nogle dage 800-1.000 pesos. Det svarer til cirka 100-125 kroner.

- Det er ikke nok. Men hvad skal jeg gøre. Jeg har ikke et ordentligt job. Jeg er stresset. Jeg har brug for penge. Jeg tænker, hvad skal der ske, siger han.

Filippineren forsøger nu at finde et nyt job som chauffør og komme til EU igen.

- Det skal 100 procent være et andet firma end HBT. Det var en kæmpe fejl at arbejde for dem. Jeg blev meget glad, da jeg for en måneds tid siden opdagede, at der er en dansk fagforening (3F, red.), der forsøger at gøre noget ved forholdene i firmaet, siger Diosdado Tor.