Gå til hovedindhold

Selvom konkurrencen fra international topfodbold på tv aldrig har været større, tager flere ud og ser 3F Superliga på stadion. Søndag ventes der fulde huse, når FC København møder Brøndby.

Søndag spiller FCK-Brøndby i nyklassikeren, der har fået tilnavnet "The New Firm".

Dommeren er blind, spillerne er nogle knoldesparkere, og i øvrigt er vejret noget forbandet møg. Brok er en sejlivet udfordrer til titlen som nationalsport, men de seneste tal viser, at vi danskere trods historisk hård konkurrence fra internationale topkampe på tv godt kan lokkes op af den varme sofa, når bolden triller på det lokale 3F Superliga-stadions hårdt prøvede græstæppe.

- Hvis man kun gik op i spillets kvalitet, ville man jo aldrig se Superliga, siger tidligere professionel fodboldspiller Mikkel Bischoff, der i dag er ekspertkommentator hos Discovery, som både viser dansk fodbold og kampe fra verdens mest pengestærke liga, den engelske Premier League.

- I stedet handler det om, at du kan komme på stadion og se et event live. Jeg føler mig altid underholdt, når jeg kommer på stadion herhjemme.

Som 3F-medlem kan du hente dine Superliga-billetter her. Der er også billetter til næsten udsolgte FCK-Brøndby

Den nære oplevelse

Så sent som august offentliggjorde Idrættens Analyseinstitut et studie, der skulle undersøge, om 3F Superliga-kampe, som overlapper med Premier League på tv, mærker et fald i tilskuerefterspørgslen. Det viste sig ikke at være tilfældet. “Den mest nærliggende forklaring er, at det danske stadionprodukt står stærkt blandt tilskuerne,” lød det i konklusionen.

Disse udlægninger deles af landets to største fanklubber. Søndag kolliderer FC København med ærkerivalen Brøndby IF, og trods den tiltagende vinterkulde samt et historisk tidligt spilletidspunkt klokken 11:45 forventer de forsvarende mestre tæt på udsolgt, hvilket vil sige 35.000 tilskuere.

- Det er lyset og lugten. Du går ind ad porten, du går op ad trappen, og så ser du græsset. Der er en særlig atmosfære, og den får du ikke i fjernsynet, siger formand for FCK’s fanklub, FCKFC, Lars Thor Jensen.

- Den nære oplevelse tæller vanvittig meget for mig. Det er lokalt, og du er tæt på klubben.

Her synger den rivaliserende fangruppering for en sjælden gangs skyld med på samme sang. Formand for Brøndby Support - klubbens officielle fanklub - Sarah Agerklint har med egne ord været “hooked”, siden hun første gang oplevede stemningen på stadion.

- Det er klart, at jeg hellere ville have, at spillet var mere dynamisk og seværdigt, men det er ikke i sidste ende det, der spiller en rolle i forhold til min tiltrækning til dansk fodbold. Det er nærheden, det er tilgængeligheden, siger hun.

- De polerede Premier League-stadioner bliver sgu lidt kedelige.

Fra brevduer til sociale medier

I kølvandet på en mager 2017/18-kampagne oplevede 3F Superliga i sidste sæson en markant stigning i tilskuergennemsnittet på knap 12 procent, og selvom storsællerten mellem FCK og BIF endnu kun er blevet spillet én gang i denne sæson (normalt mødes klubberne fire gange), er der ifølge hjemmesiden SuperStats.dk registreret en yderligere fremgang på 1,5 procent dette efterår.

Efter at have vundet 12 ud af 19 mulige mesterskaber siden årtusindskiftet har FCK fået selskab i toppen af FC Midtjylland, samtidig med at Brøndby igen er begyndt at vinde fodboldkampe, og de tre traditionsrige provinsklubber OB, AaB og AGF også gør fremskridt.

- Spænding skaber større interesse, og det har måske gjort Superligaen mere attraktiv for folk, der ikke er ligeså passionerede fodboldtilhængere som mig og andre, der står på tribunen, uanset om det er hundekoldt, og spillet ikke er prangende, vurderer Lars Thor Jensen.

Ifølge Mikkel Bischoff, der både har spillet for Brøndby og Manchester City i den engelske Premier League er selve kvaliteten af spillet i den bedste danske række ikke blevet mærkbart forbedret, siden han stoppede sin karriere for et lille årti siden. I stedet bider også han mærke i udviklingen på tribunerne.

- Klubberne går mere målrettet efter at rekruttere fans. De er blevet mere synlige og har gjort mere for at få folk og unge på stadion, siger han og nævner de sociale medier som en vigtig faktor.

- Det er meget nemmere at få fat i fansene end dengang, hvor man skulle sende en brevdue. FCK har været dygtig til det, og Brøndby er kommet efter det. Der bliver lagt en masse indhold ud, og på den måde kommer fansene tættere på spillerne og på klubben.