Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Næsten 6.000 lastbiler ruller dagligt over de danske grænser. Det er en stigning på godt 10 procent i forhold til samme tidspunkt i 2016.

Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark, ligger på rekordhøjt niveau.
FOTO: Arkiv / Polfoto

Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark, ligger rekordhøjt og befinder sig på det højeste niveau siden tællingerne startede i 2003.

Det seneste år er trafikken steget med 10,3 procent. For et år siden kørte 5.311 lastbiler hvert døgn ind over grænserne til Danmark. Men antallet ligger nu på 5.857 lastbiler pr. døgn.

Det viser nye tal fra ITD - Brancheforeningen for den danske vejgodstransport - der har talt lastbiler i 3. kvartal 2017. ITD har denne gang ikke opgjort, hvilke lande lastbilerne kommer fra.

3F: Det koster danske job

Næstformand i 3F’s Transportgruppe Flemming Overgaard klapper ikke i hænderne over stigningen.

- Vi ved fra ITD’s opgørelse fra de første seks måneder af 2017, at et rekordstort antal af lastbilerne var med østeuropæiske nummerplader. Der er ingen grund til at tro, at det billede har ændret sig. Det betyder spekulation i misbrug af udenlandske chauffører, der får bulgarsk, rumænsk eller makedonsk løn, selvom de kører i Tyskland, Danmark og resten af Norden, siger Flemming Overgaard.

Risiko for mere piratkørsel

Han peger på, at flere udenlandske lastbiler kan betyde øget cabotagekørsel og transporter internt i Norden udført af lastbiler, vognmænd og chauffører fra Østeuropa.

- Det koster danske, svenske og norske chaufførjob, og det presser vilkårene i transportbranchen hårdt, siger han.

Cabotagekørsel er kørsel af varer mod betaling mellem to steder i et andet EU land end der, hvor lastbilen er indregistreret.

 Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage. Herefter skal den køre ud af landet igen. Ellers er der tale om ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.

Arbejdsgivere: Tegn på vækst

ITD derimod glæder sig over de nye tal.

-  Det er et tegn på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa. Det viser dog også, at kapaciteten er presset til det yderste. Når der er gang i hjulene og stor økonomisk aktivitet, så skal der transporteres mere, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD og fortsætter:

- Vi hører fra flere af vores medlemmer, der opererer internationalt, at de oplever en kapacitetsmangel på europæiske biler, hvor mange kontrakter med underleverandører er under opsigelse, siger hun.