Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De fortsat høje benzinpriser er noget, som kan mærkes. Ikke kun hos de mange pendlere, men også hos tømrerlærlinge, som ofte er nødt til at køre i egen bil under skoleophold.

Den 34-årige tømrerlærling Christian Bøgh kan se frem til en stor ekstra regning til benzin, når han i august er i skoleforløb igen.
Foto: Privat

Krigen i Ukraine har fået inflationen til at stige – mælk, gas og kød er blot nogle af de ting vi bruger i dagligdagen, som har taget et prishop.

Med en literpris på omkring 15 kroner, er benzinpriserne fortsat høje. 

- Jeg plejede at have et benzinbudget på omkring 600 kroner, men nu bruger jeg omkring 1.300 kroner, siger tømrerlærlingen Alexander Hansen fra Slagelse.

For lav befordring

34-årige Jens Christian Bøgh fra Vesthimmerland kan også mærke de stigende benzinpriser på privatøkonomien. 

Som lærling dækket af en overenskomst kan han få dækket udgifter til offentlig transport eller få kørselsgodtgørelse, hvis den samlede skolevej er mere end 20 kilometer pr. dag, mens han er på skoleophold. Det betyder, at han får 0,99 kroner pr. kilometer, han kører ud over 20 kilometer om dagen.

- Jeg kører omkring 14 kilometer hver vej, så det betyder, at jeg får kørselsfradrag for 4 kilometer af turen. Jeg bor på et nedlagt landbrug, hvor der er 3 kilometer til nærmeste bus, og så skal jeg skifte flere gange undervejs for at komme i skole. Derfor er jeg nødt til at køre selv, siger Christian Bøgh.

 21-årige Alexander Hansen er også ramt af de stigende benzinpriser på privatøkonomien. Han er i lære hos et firma uden overenskomst og får derfor ikke kørselsgodtgørelse under sit skoleophold. 

- Jeg har omkring 15 kilometer hver vej til og fra skole. Jeg bor uden for Slagelse, og bussen går kun en gang i timen. Jeg skal også have alt mit værktøj med, så det kan ikke lade sig gøre at tage bussen, siger Alexander Hansen.

Lærlingene mærker i større grad de stigende benzinpriser, da befordringen i mindre og mindre omfang dækker de faktiske udgifter til benzin.

Samtidig er mange erhvervsskoleelever afhængige af egen bil for at komme til og fra skole, da flere af eleverne er bosat langt fra skolerne og har dårlige muligheder for offentlig transport.

En ekstra regning som kan mærkes

Jens Christian Bøgh bor sammen med sin kone og to børn. De har en opsparing, de kan tage af, men den ekstra udgift til benzin kan mærkes.

- Vi har heldigvis en opsparing, vi kan tage af, men det er da træls, at vi skal bruge så mange penge på benzin. Opsparingen bliver jo mindre og mindre, siger Jens Christian Bøgh.

For Alexander Hansen har den øgede udgift til benzin haft konsekvenser for hans sociale liv. 

- En af mine store hobbyer er biler. Jeg har været nødt til at sælge min Mercedes og købe en Volkswagen i stedet for. Jeg plejede også at være til biltræf ofte, men det kan jeg ikke så meget mere, og der kommer også færre til det. Alle er ramt af de stigende benzinpriser. Jeg bliver nødt til at prioritere sociale arrangementer fra, da jeg ellers ikke har råd til benzin, siger han. 

Både Alexander Hansen og Jens Christian Bøgh mener, at befordringen skal sættes op, eller at den skal dække flere kilometer, så den passer bedre til de faktiske udgifter til benzin.