Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Kameraer med kunstig intelligens sættes op i pakkebilerne. Amazon vil aflæse chaufførernes ansigter og bevægelser.

Arkiv / billedbureauet Ritzau/Scanpix

Sig ja til, at kunstig intelligens må overvåge dig i på jobbet - ellers er du fyret. Det er budskabet fra Amazon til de pakkechauffører, som dagligt bringer tusinder af pakker ud for tech-giganten, ifølge amerikanske Vice.

“Amazon kan (...) bruge visse teknologier, der behandler biometrisk information, herunder indbygget sikkerhedskamerateknologi, der bruger dit fotografi med henblik på at bekræfte din identitet og forbinde dig til din chaufførkonto”, står der blandt andet i den samtykkeerklæring fra Amazon, som chaufførerne skal acceptere.

Kravet om ansigtsgenkendelse, anvendelse af såkaldte 'biometriske oplysninger' og øvrig brug af kunstig intelligens vedrør omkring 75.000 pakkechaufører i USA.

“Teknologien sporer køretøjets placering og bevægelse, inklusiv kørte kilometer, hastighed, acceleration, bremsning, sving og efterfølgende afstand (...) som en betingelse for at levere pakker for Amazon, giver du samtykke til brugen af den ​​teknologi”, skriver Amazon.

Politikere kræver svar

Fem amerikanske senatorer har i et brev til Amazon bedt virksomheden forklare, hvordan de bruger kameraer til at overvåge chauffører, skriver det amerikanske medie CNBC.

I brevet skriver senatorerne, at overvågningen 'rejser vigtige spørgsmål om beskyttelse af personlige oplysninger og arbejdstageres overvågning, som Amazon skal besvare'.

Brevet blev sendt, efter CNBC fortalte, hvordan Amazon testede de kameraer, som nu skal sættes i biler over hele USA.

Amazon: Selvoptagede kritikere

Deborah Bass, talsperson for Amazon, understreger, at kameraerne skal bruges til at forbedre sikkerheden.

Ifølge talspersonen er teknologien allerede testet på biler, som har samlet har kørt mere end tre millioner kilometer. Og det har ‘resulteret i bemærkelsesværdige forbedringer af førerens og samfundets sikkerhed’.

- Ulykker faldt 48 procent, stopskiltovertrædelser faldt 20 procent, kørsel uden sikkerhedssele faldt 60 procent, og distraheret kørsel faldt 45 procent. Tro ikke de selvoptagede kritikere, der hævder, at disse kameraer er beregnet til andet end sikkerhed, siger Deborah Bass til Vice.