Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ventetiden på at få godkendt helbredsattester til kørekort hos Færdselsstyrelsen er lang, og kun halvdelen af sagerne er afsluttet inden for fire måneder. De lange ventetider møder kritik, især hos transportbranchen, som mangler arbejdskraft.

Sebastian Pettersson er en af dem, som har oplevet konsekvenserne af de lange ventetider på godkendelse af helbredsattester hos Færdselsstyrelsen. Da hans holdkammerater gik op til teori- og køreprøven, måtte han sidde over, da hans helbredattest ikke var blevet behandlet.
Arkiv: Joachim Rode

Kun halvdelen af alle sager om helbredsattester til gennemgang hos Færdselsstyrelsen var i marts 2022 afsluttet inden for fire måneder, oplyser Færdselsstyrelsen i en mail til Fagbladet 3F.

De lange ventetider møder kritik, blandt andet fra DI Transport og 3F. 

- Det er jo et vanvittigt spild af ressourcer. Det er noget, vi diskuterer løbende, og styrelsen lover bod og bedring. Men der sker ikke rigtig noget. I mellemtiden spilder vi en fantastisk masse ressourcer, det er absolut ikke tilfredsstillende, siger Kim Poder, forhandlingssekretær i 3F Transport og formand for Transporterhvervets Uddannelser (TUR) i en tidligere artikel i Fagbladet.

LÆS OGSÅ: Ventetid på erhvervskørekort kan koste job | Fagbladet 3F

For lange sagsbehandlingstider

Hos Færdselsstyrelsen arbejder de på at få forkortet ventetiderne:

- De forlængede sagsbehandlingstider er uhensigtsmæssige både for de berørte borgere og samfundet. I forbindelse med overdragelsen af området har det været forventeligt, at der ville komme ændringer i driften, hvilket i perioder vil kunne give forlængede sagsbehandlingstider. Vi arbejder intensivt på at få skabt serviceforbedringer på området, oplyser Færdselsstyrelsen i et skriftligt svar til Fagbladet 3F.

Transportbranchen mangler arbejdskraft, men grundet ventetiderne, må flere kommende chauffører vente i månedsvis på at få godkendt deres helbredsattest til erhvervskørekort, så de kan komme ud på arbejdsmarkedet. 

- Nogle virksomheder har endda selv investeret i et uddannelsesforløb med garanti for job bagefter. Hvis eleverne skal vente på kørekort, risikerer man jo, at de springer fra. Det er helt urimeligt, både over for arbejdsgivere og de kommende chauffører, når der er efterspørgsel efter arbejdskraft i branchen, sagde Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport for et par dage siden til Fagbladet 3F.

Nye tiltag skal forkorte ventetiden

Siden årsskiftet har Færdselsstyrelsen arbejdet på en række tiltag, der skal gøre sagsbehandlingstiden kortere. Færdselsstyrelsen forsøger at øge informationen til de borgere, som har en sag under behandling, samt at øge den samlede sagsbehandlingskapacitet. 

- Overordnet set har vores tiltag indtil videre haft en positiv effekt på sagsbehandlingstiderne, idet det har givet flere sagsbehandlingstimer, hvilket gør, at der sker en behandling af flere sager. Det er vores klare forventning, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vil fortsætte med at falde, i takt med at flere tiltag implementeres, oplyser Færdselsstyrelsen.