Gå til hovedindhold

Dommer i San Francisco underkender Ubers forretningsmodel og vil have selskabet til at ansætte chaufførerne med lønmodtagerrettigheder. I stedet for som nu, hvor chaufførerne kører som selvstændige.

Omstridte Uber forlod Danmark i 2017, efter at en ny taxalov med skærpede krav blev indført, men kører videre i mange lande.
Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix

Asfalten brænder under den amerikanske kørselstjeneste Uber i Californien.

Det gør den, efter at en dommer i San Francisco i Californien har underkendt selskabets forretningsmodel, hvor chaufførerne kører som selvstændige. Dommeren vil have Uber til at ansætte chaufførerne med de rettigheder, som det vil medføre.

Det skrive netmediet politico.com.

Omstridte Uber forlod Danmark i 2017, efter at en ny taxalov med skærpede krav blev indført, men kører videre i mange lande. Problemerne har siden tårnet sig op for kørselstjenesten verden over. Den franske Højesteret gav i foråret selskabet en seriøs mavepuster ved at anerkende en chauffør som ansat.

Smidt ud af andre lande

Uber har tidligere fået juridiske drag over nakken fra andre domstole. Blandt andet i slutningen af 2019, hvor en tysk domstol forbød Uber i Tyskland. Det skete kort efter, at en engelsk domstol med transportlovgivningen i hånden smed Uber ud af London.

Selskabets problemer i Californien tog fart, da staten vedtog en lov, der bredt krævede, at flere arbejdstagere skulle behandles som ansatte. Derefter sagsøgte staten Uber med det argument, at Uber overtrådte loven ved at betragte deres chauffører som selvstændige entreprenører.

Dommer Ethan Schulman fra San Francisco slog fast, at staten og arbejdstagere ikke skal betale regningen, når store virksomheder som Uber prøver at løbe fra deres ansvar.

Vil koste dyrt

Uber er afhængig af, at chaufførerne kører som selvstændige uden ret til statslig mindsteløn, betalt sygeorlov og arbejdsløshedsforsikring

Påbuddet om ansættelse træder først i kraft i slutningen af august, og Uber har protesteret juridisk over afgørelsen. Blandt andet med det argument at langt de fleste chauffører ønsker at køre som selvstændige.

Sagen er derfor ikke endelig afgjort, men der bliver kamp til stregen.

Vinder staten sagen endeligt, kan afgørelsen brede sig til andre stater. Omkostningerne vil være enorme for Uber, skriver politico.com.