Gå til hovedindhold

Rederi fik forleden millionbøde for at bruge søfolk uden arbejdstilladelse. I dag er der ingen kontrol og stort set frit slag. Flere ordførere vil nu tage sagen op i Folketinget med krav om, at Søfartsstyrelsen fremover skal kontrollere, om rederierne bryder udlændingeloven.

Der er ingen kontrol med, om danske rederier bryder udlændingeloven og udnytter illegale søfolk til dumpingløn. Det vil flere ordførere i Folketinget have ændret på.

Det sker i kølvandet på, at rederiet Sirius Shipping ApS i retten blev idømt en bøde på 1,5 millioner kroner for at have brugt filippinske søfolk uden arbejdstilladelse på fire af deres skibe under dansk flag. 

Ulovlighederne blev afsløret af det Internationale Transportarbejderforbund ITF og ikke af de danske myndigheder. De fører nemlig ikke aktiv kontrol med, om rederierne bryder udlændingeloven.

Ifølge udlændingeloven skal søfolk uden for EU have arbejdstilladelse, hvis de arbejder på et skib under dansk flag i international trafik og anløber en havn i Danmark mere end 25 gange inden for et år.

Sirius Shipping blev dømt for at anløbe en havn mere end 25 gange uden de fornødne arbejdstilladelser.

Styrelse: Vi kan ikke kontrollere

Ansvaret hører under Udlændinge- og Integrationsministeriets styrelse for International Rekruttering og Integration (SIRI), men de kontrollerer ikke.

- SIRI har ingen mulighed for at kontrollere, hvor mange gange et dansk skib i international fart med en udenlandsk arbejdstager ombord anløber dansk havn, siger specialkonsulent i SIRI Jesper Wodschow Larsen og fortsætter:

- SIRI kan ikke kontrollere, om udenlandske arbejdstagere på skibe overtræder reglerne for fritagelse for arbejdstilladelse.

Ulovligheder foregår

Transportordfører for Enhedslisten Henning Hyllested vil have Søfartsstyrelsen til at tjekke besætningernes arbejdstilladelser og andre oplysninger, der kan afsløre brug af ulovlig arbejdskraft.

- Søfartsstyrelsen er jo i forvejen ombord på skibene som myndighed, hvor de tjekker forhold, der har at gøre med søfartlovgivningen. Det kan sagtens lade sig gøre at udvide deres kontrol. Det er helt galt, at myndighederne ikke arbejder på tværs her, siger Henning Hyllested.

Han mener, at der i høj grad er brug for langt mere kontrol.

- Der bruges illegale søfolk, og der underbetales, så det brager. Det blev understreget af dommen i Odense. Ulovlighederne er også dokumenteret af ITF, siger Henning Hyllested, der vil tage sagen op i Folketinget med spørgsmål eller samråd.

DF: Ministerier skal snakke sammen

Erhvervsordfører Hans Kristian Skibby (DF) er enig.

- Det er god, sund fornuft. Jo flere kontroller lavet af den samme myndighed, der har forstand på området, jo bedre. Jeg vil opfordre de to ministerier, som styrelserne hører under, til at drøfte det her, siger Hans Kristian Skibby.

ITF-inspektør Morten Bach, der i sin tid anmeldte rederiet Sirius til politiet pointerer, at ITF gør, hvad de kan for at dæmme op for ulovlighederne.

- Men det er nu en gang ikke vores opgave at kontrollere, om loven overtrædes. Det er myndighedernes opgave, og de svigter desværre, siger han.

Fagbladet 3F har bedt Søfartsstyrelsen om en kommentar, men styrelsen har ingen kommentarer til ordførernes forslag.