Gå til hovedindhold

3F og buschaufførerne ønsker midlertidig corona-lukning af kontant billetsalg i busserne gjort permanent af hensyn til chaufførernes sikkerhed. Men landets seks trafikselskaber afviser.

Buschauffør Lars Fogde: Trafikselskaberne vægter passagerservice over chaufførsikkerhed.
Privat

Kontanter i bussen udgør en risiko for buschaufførerne, der vil have dem ud af bussen, men trafikselskaberne afviser at afskaffe sedler og mønter.

Risikoen gælder både i forhold til smitte med corona og i forhold til overfald på chaufførerne.

Derfor vil 3F og buschaufførerne gerne have den midlertidige corona-lukning af kontant billetsalg i busserne gjort permanent. 

Kontantsalget blev suspenderet, efter at transportminister Benny Engelbrecht (S) i marts opfordrede udbyderne af kollektiv trafik til midlertidigt at ophøre med betjent billetsalg i busserne.

Opfordringen kom på baggrund af chaufførernes frygt for corona-smitte ved tæt kontakt med passagererne, som billetsalget indebærer.

Fagbladet 3F har spurgt landets seks trafikselskaber, Sydtrafik, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab, BAT - Bornholms Trafikselskab, FynBus og Movia, om de bakker op om forslaget om at stoppe kontant billetsalg i busserne. Ingen af dem bakker op.

Vil beholde kontanter i bussen

Administrerende direktør i Sydtrafik, Lars Berg, påpeger, at han bestemt ikke ønsker, at der permanent lukkes for salg af billetter i bussen.

- Vores holdning er, at vi er til for kunderne, og ikke at kunderne er til for os. Hvilket betyder, at vi skal kunne sikre, at alle har mulighed for at købe billet til den kollektive trafik. Og her har vi en vigtig kundegruppe i de ældre og ressourcesvage borgere, som netop bruger kontantbillet som måden, de kan komme med bussen, siger han.

Midttrafik og Fynbus er på linje og svarer på mail, at de samarbejder med de øvrige trafikselskaber om en samlet løsning for genåbning af den kollektive trafik, herunder også brugen af kontanter.

I Movia svarer kommunikationsdirektør Camilla Struckmann:

- Hensynet til chaufførernes arbejdsforhold er ét hensyn. Men hensynet til chaufførens rolle i bussen og til kunderne i øvrigt er også hensyn, som skal med i de samlede overvejelser, siger hun og fortsætter:

- Og endelig er der jo det med pengene - en permanent løsning må ikke betyde, at der mistes indtægter i den kollektive transport. Og vi kan blandt andet se, at det har en betydning, at chaufføren er med til at sørge for, at kunderne har gyldig billet, svarer hun.

Chauffører vil undgå nærkontakt

Arbejdsmiljørepræsentant hos Lokalbus, Lars Fogde, der kører i Ishøj, undrer sig over, at det er så svært at få kontanterne ud af bussen, når man i mange andre europæiske storbyer for længst har afskaffet kontanter og billetsalg i bussen.

Der er flere fordele for chaufføren ved at få kontanterne væk fra bussen, pointerer han.

- I de her corona-tider er der smittefare, og vi vil kunne undgå nærkontakt med passagererne, siger han.

Kontant betaling foregår forskelligt fra busselskab til busselskab.

Men Lars Fogde oplyser, at kontant betaling ofte foregår ved, at chaufføren drejer førersædet mod passageren, får kontanter lagt i hånden eller på pladen ved møntholderen, som chaufføren så skubber mønterne ned i med hånden.


- I min bus trykker vi også byttepenge fra møntholderen ned i hånden og giver dem til passageren. Så der er meget berøring og nærkontakt, og sådan er det i mange busser, siger han.

Risiko for overfald

En ligeså vigtig grund til at afskaffe kontanter er risikoen for overfald.

- Der bliver jo ind imellem overfaldet en chauffør, hvor overfaldsmændene går efter pengene. Den risiko vil vi gerne eliminere, siger Lars Fogde.

Han peger på, at busselskaberne måske mister lidt kontant omsætning.

- Men folk skal jo med bussen og vil vænne sig til at købe billet på andre måder. Det kan de ældre også godt finde ud af. Trafikselskaberne tænker ikke på chaufførerne og vægter passagerservice over chaufførsikkerhed, siger Lars Fogde.

3F: Find løsning én gang for alle 

Hugo Hammel, der er faglig sekretær hos 3F Københavns Chauffører understreger, at det er et paradoks, at det kun er i rutebusserne, man kan købe billetter.

- Hvis man benytter Metro, S-tog, letbane eller andre former for kollektiv transport, kan man ikke købe billetter der, men må finde andre løsninger. Jeg opfordrer til at benytte situationen med den midlertidige lukning af kontantsalget til én gang for alle at få fundet en anden løsning, der tager hensyn til chaufførernes sikkerhed, siger han.

Han peger på, at billetsalg i busserne oftest er til ældre medborgere, turister og rejsende, der sjældent benytter kollektiv bustransport.

-  De kan godt finde ud at at købe billet på en anden måde. Vi skal findes en betalingsform, der kan sørge for et sikkert arbejdsmiljø for chaufføren samtidig med at passagerernes behov tilgodeses. For eksempel med billetautomater, siger han.