Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det er helt nødvendige redskaber mod snyd at tjekke en borgers Facebook-profil og kontrollere anonyme tips, lyder det fra Kommunernes Landsforening.

Fagbladet 3F fortalte forleden, hvordan Torben Hedegaard havde fået stoppet sine sygedagpenge og var blevet meldt rask af Thisted Kommune på baggrund af en anonym henvendelse om, at han på sine gåture har taget billeder, som han bagefter har solgt på en Facebook-side.
Claus Bjørn Larsen

Når man forvalter borgernes penge, er der også en forventning om, at man gør det med stor nidkærhed. At man ikke ødsler pengene væk, og at man ikke udbetaler penge til folk, der ikke har ret til dem.

Det er den korte begrundelse for, at alle kommuner fører meget stor kontrol med sociale ydelser - og derfor også reagerer på Facebook-opdateringer og efterser anonyme tips.

Det forklarer Pia Færch, kontorchef i Center for Digitalisering og Teknologi hos Kommunernes Landsforening, på baggrund af Fagbladet 3F’s seneste fokus på kommunernes kontrol af borgere, der modtager sociale ydelser.

- Oveni har der gennem længere tid været et øget politisk pres på, at kommunerne fører en stram kontrol. Der er et ønske om, at kommunerne arbejder med flere redskaber og vidensdeler, så borgerne får dét, de har krav på og ikke mere, siger Pia Færch.

Og i denne kontrol går kommunerne nogle gange over grænsen?

- Der er ingen tvivl om, at det kan være svært at sidde i en sårbar situation, hvor man så bliver kaldt ind til kontrol. Det er vanskeligt det her. Og grænserne kan jo være forskellige fra sag til sag. Vi har at gøre med nogle borgere, som oftest i forvejen er udsatte eller i en svær situation. Og når sagsbehandlerne så går ind og kontrollerer nogle ting, er det en knivsæg, de balancerer på, siger Pia Færch.

- Jeg kan ikke sige, at der ikke er borgere, der oplever, at det ikke er rart, og at det ikke foregår på den rigtige måde. Men kommunerne har nogle retningslinjer, som de skal følge. Det er altid en balance, siger Pia Færch.

Mange sager opdages

Hun understreger, at kommunerne rent faktisk også opdager mange sager, hvor borgerne får udbetalt midler, som de ikke er berettiget til. Så kontrollen foretages med god grund:

- Det er vigtigt at sige, at kommunerne overordnet holder sig til det, de må.  Men der sker jo nogle menneskelige fejl ind imellem. Så er det, at man som kommune må gå ud og sige, at dér lavede vi en fejl. Kommunerne gør en stor indsats, og de arbejder hele tiden på at blive bedre, siger Pia Færch.

Ifølge kritikere bør der ryddes op i den jungle af lovgivning, der regulerer kommunernes kontrol af borgere. Er du enig?

- Det er meget kompleks lovgivning. Kommunerne efterlyser faktisk også mere klar og konkret vejledning og bedre handlingsanvisninger, siger Pia Færch.