Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Billund Kommune erkender, at de gik alt for langt i deres kontrolarbejde efter Fagbladet 3F’s afsløring af kommunens omfattende overvågning af Kevin Juhl Pedersen.

Billund Kommune erkender, at de gik alt for langt i deres kontrolarbejde.
Michael Drost-Hansen

Alt fra elforbrug til Netflix-konto. Så omfattende har Billund Kommunes granskning af den 23-årige Kevin Juhl Pedersen været, efter at kommunen mistænkte ham for at svindle med sin ydelse.

Men det var langt over stregen, fastslår en ny evaluering foretaget af kommunens økonomiudvalg.

Selvom undersøgelsen foregik i overensstemmelse med lovgivningen, så har kontrolarbejderne ikke handlet inden for de etiske retningslinjer på området, vurderer økonomiudvalget.

Den konklusion er viceborgmester Per Nyhus (DF) enig i.

- Det er ikke i orden at overvåge på den måde. Det kan vi godt slå fast. Der har været nogle klare overtrædelser af de etiske regler, vi kører med, siger han.

Mere åbenhed

Evalueringen har været på trapperne siden marts, hvor byrådet krævede, at embedsfolkene i kommunen skulle levere en større redegørelse af sagen og kommunens retningslinjer for overvågning af dens borgere.

Den kommer i kølvandet på Fagbladet 3F’s afsløring af Billund Kommunes omfattende overvågning af 3F’eren Kevin Juhl Pedersen.

Her har kommunen gennem et kontoudtræk overvåget alt fra Kevin Juhl Pedersens kørsel, spisevaner, kontooverførsler og forbrug af streamingtjenester som Netflix, Viaplay og iTunes, efter at man mistænkte ham for at snyde med sin ressourceforløbsydelse.

Men på trods af evalueringens konklusion vil Per Nyhus ikke love, at Kevins​​​​ sag vil ændre på kommunens sagsbehandling.

- Jeg kan ikke sige, hvad sagen vil få af betydning. Men vi skal have en diskussion om, hvor langt vi kan tillade os at gå i vores kontrolarbejde, siger Per Nyhus og tilføjer:

- Jeg vil personligt arbejde på, at det kommer mere åbenhed om de redskaber, som kommunens kontrolindsats benytter.

Men mener du så, at det er i orden at granske en borgers privatøkonomi så nærgående, hvis bare kommunen er åben omkring det?

- Det kan jeg ikke på stående fod vurdere. Men desværre er man nogle gange nødt til at tage visse midler i brug for at komme snyd med ydelser til livs. For vi ser desværre mange, der stadig snyder, siger Per Nyhus.

Er det så okay at spørge ind til en borgers Netflix-konto, så længe kommunen er åben omkring det?

- Lige en borgers Netflix-konto kan jeg ikke se, hvorfor skulle være relevant at spørge ind til i sager som denne, siger han.

Afsluttet sag

Efter flere indsigelser fra Kevin Juhl Pedersens fagforening, 3F Varde-Billund, valgte Billund Kommune lige inden jul at afslutte kontrolsagen - uden at Kevin Juhl Pedersen fik sin ydelse sat ned eller fik en egentlig forklaring på, hvorfor kommunen stoppede kontrollen af ham.

Det glæder ham, at kommunen endelig melder klart ud i forhold til hans sag.

- Jeg er glad for, at de endelig har erkendt, at de gik for vidt, siger Kevin Juhl Pedersen.

Han tør dog ikke have nogen forventninger til, at kommunen i fremtiden vil ændre dens fremgangsmetode.