Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

El-løbehjul i Købehavn har været årsag til 12 personskader på en måned. En systematisk registrering af skaderne fra 1. juli og en tilbundsgående undersøgelse skal nu klarlægge et mønster i ulykkerne.

- Den alvorligste skade var et alvorligt underarmsbrud. Ellers har vi hyppigst set ansigtsskader, flænger, hudafskrabninger og flækkede øjenbryn. Og ulykkerne sker oftest for unge menesker, siger overlæge Søren Wistisen Rasmussen.

El-løbehjul giver udfordringer for sikkerheden i de københavnske gader. Efter en række personskader på folk, der er kørt galt, begynder Bispebjerg Hospital og Frederiksberg Hospital nu systematisk at registrere skaderne.

Hospitalerne iværksætter derefter fra 1. september en tilbundsgående undersøgelse.

Det sker efter et pilotprojekt, hvor Akutmodtagelsen på Bispebjerg Hospital og Akutklinikken på Frederiksberg Hospital i april måned registrerede 12 skader på personer, der kørte galt på et el-løbehjul.

Det oplyser overlæge Søren Wistisen Rasmussen, leder af de to skadestuer.

Flækkede øjenbryn og hovedflænger

- Pilotprojektet skulle afklare, om der er et problem, og det er der. Den alvorligste skade var et alvorligt underarmsbrud. Ellers har vi hyppigst set ansigtsskader, flænger, hudafskrabninger og flækkede øjenbryn. Og ulykkerne sker oftest for unge menesker, siger Søren Wistisen Rasmussen.

De nye elektriske løbehjul, der har været lovlige siden nytår, kan efterhånden ses overalt i København. De kan køre 20 kilometer i timen, og hjelm er ikke et krav. Løbehjulene er lydløse for andre trafikanter - også fodgængere.

- De næste to måneder vil vi prøve at finde et mønster i skaderne. Og som noget nyt også registrere fodgængere, der kommer til skade, fordi de bliver ramt af et el-løbehjul, siger Søren Wistisen Rasmussen.

Stor undersøgelse fra september 

Når det er klarlagt, starter skadestuerne 1. september og tre måneder frem en større, tilbundsgående undersøgelse.

- Her tager vi alt med. Også el-cykler og Segways samarbejder med Københavns Kommune om at klarlægge, hvor ulykkerne oftest sker - hvor de værste steder i byen er, siger han.

Grunden til, at der er så mange løbehjul allevegne i København, er, at to internationale kæder har stillet dem på gaden, hvor de kan lejes via en app.

Kommunen lægger loft på el-løbehjul

For at undgå totalt el-løbehjulskaos vedtog politikerne i Københavns Kommune sidst i juni en etårig forsøgsordning, der begrænser antallet af løbehjul.

Reglerne betyder, at der fremover kun må opstilles 200 udlejningscykler og 200 udlejningsløbehjul i Københavns indre by, ved de store stationer og på strøggaderne. 

For resten af byen er der et loft på 3.000 el-cykler og 3.000 løbehjul.

Det bliver leverandørernes ansvar at sikre, at el-løbehjul og udlejningscykler kun kan lejes ud og afleveres de steder, der er givet tilladelse til.

Der vil blive lavet en status på forsøgsordningen i første kvartal af 2020 for at vurdere, hvordan brugen af el-løbehjul påvirker København.