Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Skæbnedag for lastbilchauffører, der kæmper mod social dumping på europæiske landeveje. EU’s vejpakke skal til afgørende afstemning.

EU-Parlamentet skal i dag tage stilling til den nye vejpakke.
Foto: Erik Luntang / Ritzau Scanpix

Nu er det nu. Skal der være en chance for at forhindre, at filippinske chauffører lovligt kan køre rundt på Europas motorveje til dumpingløn – ja, så er det i dag, at EU-Parlamentet skal på banen.

Onsdag klokken 12 starter den afgørende afstemning i den såkaldte plenarsamling i Strasbourg. Her skal de 751 parlamentarikere forsøge at blive enige om nye regler for lastbilchauffører over grænser - den såkaldte vejpakke.

Jan Villadsen, formand for 3F Transport, ser med spænding frem til, hvad dagen vil bringe:

- Afstemningen i Europa-Parlamentet er meget afgørende. Enten får vi nye, stærkere regler. Eller også får vi ingenting. Derfor håber jeg meget, at Parlamentet støtter Europas chauffører og stemmer ja til kompromisforslag, der kan samle bredt. Det vil sikre nye stærke værn mod piratkørsel, opgør med postkasseselskaber og langt bedre kontrol.

Han håber, at de 13 danske medlemmer vil stemme ja til et forslag, der læner sig op ad den aftale, som transportministrene er blevet enige om.

Endnu et forsøg

Når en lov skal vedtages i EU, skal det ske i fællesskab mellem de tre store institutioner: Kommission, Parlament og Ministerråd.

Kommissionen har fremsat forslaget tilbage i 2017.

I december 2018 blev Ministerrådet enige med sig selv om en holdning til Vejpakken.

I januar 2019 lykkedes det for EU-Parlamentets transportudvalg at nå en holdning til det ene af det tre hovedområder i Vejpakken, nemlig om cabotage. Men forhandlingerne om de to andre områder, køre-hviletid og udstationering, endte i ingenting.

Nu gør Parlamentet så endnu et forsøg. Lykkes det at blive enige om en holdning, der ligger tæt op af Ministerrådets, skal vejpakken i trilogforhandlinger (se boks). Og her er transportkommissær Violeta Bulc ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger indstillet på at strække sig langt for at nå en aftale i 11. time, før parlamentet lukker ned i næste måned for at gå i valgkamp.

Menneskehandel til tvangsarbejde

I efteråret 2018 kom der stort fokus på forhandlingerne om den nye vejpakke, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at filippinske chauffører boede under elendige vilkår i en slumlejr ved Padborg.

Siden da har politiet efterforsket mistanke om, at udenlandske lastbilchauffører har været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde hos Kurt Beier Transport, ligesom Aabenraa Kommune har anmeldt firmaet for ulovligt at have huset chauffører i containere på virksomhedens adresse i Padborg.

Efterforskningen er fortsat i gang, oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi, der ikke har yderligere kommentarer til sagen på dette tidspunkt.

Fagbladet 3F har også produceret en dokumentarfilm på 26 minutter. Her kan du få det fulde overblik over filippinersagen og vejpakken. Se den her:

 

Opdateret den 27. marts kl. 10.30:

Sidste nyt: Afstemningen i EU-Parlamentet er udskudt på grund af de mange ændringsforslag. Vejpakken er nu sendt tilbage til Transportudvalget, som skal gennemgå forslagene.

En del tyder på, at forslagene kommer på plenaren 3. eller 4. april, erfarer Fagbladet 3F. Det er uvist, om det er tids nok til, at man kan nå en trilog om vejpakken, før der skal vælges nyt Parlament og ny Kommission.