Gå til hovedindhold

Danmark har mulighed for at producere en ny og smart slags brændstof til fly, viser rapport. Ekspert vurderer, at det kan skabe tusindvis af arbejdspladser.

Der ligger store muligheder i at producere klimavenligt brændstof til fly. Det kan skabe i omegnen af 10.000 3F-job, lyder vurderingen fra ekspert.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Hvis fly i Danmark begynder at bruge en ny, smart form for brændstof, kan det skabe over 10.000 arbejdspladser til 3F’ere.

De vurderer Erik C. Wormslev, der er udviklingschef hos de rådgivende ingeniører i Niras: 

- Hvis vi skaber en produktion, som dækker alle danske lufthavnes behov for flybrændstof, vil det give mindst 10.000 jobs i forbindelse med drift af alle de nye anlæg, siger han.

Flest chaufførjobs

Udmeldingen kommer i kølvandet på en rapport fra Nordic Initiative for Sustainable Aviation (NISA), ingeniørvirksomheden Niras og Syddansk Universitet. Den viser, at det rent praktisk godt kan lade sig gøre at producere klimavenligt brændstof her i landet, såkaldt elektrofuel.

Blandt andet på baggrund af en analyse, som Maarbjerg Energy Center har lavet, har Niras regnet sig frem til, at det kan skabe i omegnen af 10.000 job. 

Af disse vil omkring de 9.000 være i transportbranchen, da der er brug for en masse chauffør til transporten af organisk stof ind og ud af de mange nye biogasanlæg og til anlæg til opsamling af CO2, der skal til at forsyne de anlæg, der skal fremstille flybrændstoffet. De 1.000 resterende jobs vil være til folk ansat til at passe anlæggene. 

Ud over de varige jobs vil der også være beskæftigelse til byggefolk, som skal konstruere de nye anlæg. Det vil ifølge Erik C. Wormslev dreje sig om 300-500 personer i et par år for hvert anlæg.

Øget efterspørgsel

Men før de store planer kan blive ført ud i virkeligheden, kræver det en øget efterspørgsel:

- Hvis vi skal være grønne, skal vi have en afgift på det sorte. Der skal penge på bordet. Der skal være nogen, som enten kræver eller giver et incitament, så flyselskaberne vil købe denne brændsel, siger Erik C. Wormslev.

Flybranchen er i ganske hård konkurrence, hvor lavprisselskaber som Ryanair og Wizz Air presser SAS, Lufthansa og de andre netværksselskaber. 

Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad brændstof koster. Prisen udgør 25-30 procent af de samlede udgifter til flyvning. 

I dag er biobrændstof to-tre gange dyrere end normalt brændstof. Men en fremtidig elektrofuel forudses at blive omkring halvanden til dobbelt så dyr som fossilt brændstof.

Og det bør ikke afskrække flyselskaberne, ifølge Martin Porsgaard, direktør i NISA, en forening for flyselskaber, lufthavne og flyorganisationer i Norden, der arbejder for en grøn omstilling af flybranchen:

- Jeg frygter ikke, at prisen er en egentlig showstopper. Der er allerede forskellige klimarelaterede afgifter på det fossile brændstof, som flyselskaberne vil kunne slippe for. Og meget tyder på, at en eller anden merpris på flyvning også er på vej her i landet, siger han.

Farvel til billige billetter

Han ser gerne, at selskaberne bliver stillet lige ved at gøre det obligatorisk at bruge bæredygtigt brændstof, som det for eksempel snart bliver tilfældet i Norge.

Martin Porsgaard peger også på, at det er bedst med internationale regler, for eksempel på EU-regi, så landene ikke kan konkurrere på billigt brændstof.

- Den globale stigning i luftfarten er en kæmpe udfordring. Noget skal gøres, også selvom det bliver dyrere. Det er ikke uden grund, at mange siger, at vi skal vænne os til at vinke farvel til de superbillige billetter, vi har set de senere år, siger Martin Porsgaard. 

3F: Politikere skal gribe muligheden

I 3F er forbundsformand Per Christensen begejstret over udsigten til, at de mange, nye grønne job.

- Vi har i 3F i flere år slået til lyd for anvendelsen af biobrændstof til for eksempel biler. Vi har også presset på for, at Danmark skulle gå foran med opførsel af biogasanlæg. Det er godt for klimaet, og hvis Danmark for alvor tager teten, kan det skabe tusinder af arbejdspladser. Hvis vi kan producere til fly, bliver perspektivet bare endnu større. Jeg håber, at politikere og investorer griber muligheden denne gang, siger Per Christensen.