Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Mange borgere klager til Forbrugerombudsmanden over telefonsælgere fra Det Faglige Hus. SF vil have erhvervsministeren til at gribe ind.

De 33 af klagerne over Det Faglige Hus handler om uønskede telefonopkald.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Det Faglige Hus - en såkaldt gul fagforening - har skabt et regulært klageboom hos Forbrugerombudsmanden. Det viser en aktindsigt til A4 Nu.

I perioden 1. juni 2018 til 23. oktober i år har 54 borgere klaget til Forbrugerombudsmanden over spam-mails og telefonsælgere fra Det Faglige Hus. Til sammenligning har blot tre borgere i samme periode klaget over Krifa, en enkelt over 3F og ingen over HK's telemarketingsmetoder.

De 33 af klagerne over Det Faglige Hus handler om uønskede telefonopkald.

- Det er vores opfattelse, at det er et forholdsvist højt antal klager. Til sammenligning har vi modtaget omkring 1.000 klager over uanmodet telefonisk henvendelse i alt i perioden, siger jurist hos Forbrugerombudsmanden, Frederik Lars von Bülow, til A4 Nu.

Borgerne mener, at Det Faglige Hus overtræder loven, men en dom fra Højesteret har fastslået at “en fagforenings traditionelle kernevirksomhed - indgåelse af kollektive overenskomster om løn og arbejdsvilkår for medlemmer inden for et fagområde - ikke (…) er omfattet af markedsføringsloven.”

SF’s beskæftigelsesordfører, Karsten Hønge, beskylder Det Faglige Hus for at udnytte et “smuthul” i lovgivningen til deres markedsføring:

- Det Faglige Hus har ikke den fjerneste lighed med en fagforening, men de gør alt, hvad de kan, for at få kunder i butikken, så de kan tjene penge, siger han. Karsten Hønge vil nu rejse sagen over for erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Hos Det Faglige Hus er kommunikationschef Mette Jul ked af de mange klagesager:

- Med mange opkald er der også risiko for opkald til personer, der ikke ønsker dette, og instruksen er straks at afslutte samtalen på en høflig måde, siger hun til A4 Nu.