Gå til hovedindhold
Ole Birk Olesen (LA) skal garantere, at Storstrømsbroen bliver bygget. Det er kravet til transportministeren fra SF's Karsten Hønge, efter endnu et firma i Storstrømsbro-konsortiet er blevet smidt ud af en milliardkontrakt hos det offentlige.
FOTO: Kenneth Lysbjerg Koustrup/Polfoto

SF's transportordfører kræver garantier fra ministeren for, at Storstrømsbroen bliver bygget, hvis to af de tre italienske firmaer i konsortiet bukker under økonomisk efter endnu en skandalesag.

For anden gang er et af de italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, blevet smidt ud af en stor milliardkontrakt med en offentlig bygherre.

Denne gang er det Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er bortvist fra et tunnelbyggeri mellem Italien og Frankrig, som firmaet udførte for det italienske vejvæsen efter store problemer med sikkerheden.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italienske brobygger smidt ud af milliardkontrakt

Sagen får nu SF’s transportordfører Karsten Hønge til at kræve garantier fra ministeren på, at Storstrømsbroen overhovedet bliver bygget.

- Det er stærkt bekymrende, at GLF bliver smidt ud af en offentlig kontrakt, og bekræfter os i, at vi skal holde det italienske konsortium i ualmindelig kort snor, når de overtager arbejdet på Storstrømsbroen hos os. 

- Derfor vil SF bede ministeren om at få en ny redegørelse på, hvad der er GLF’s situation. For vi skal jo have sikkerhed for, at dette ikke påvirker det danske byggeri, siger han.

I forvejen skal Ole Birk Olesen (LA) allerede forklare, hvordan det kan være, at nære familiemedlemmer til to korruptionsramte forretningsmænd, der er blevet smidt ud af de italienske firmaer, står som ejere af det danske selskab, som skal bygge Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Familie til korrrupt italiener står bag dansk Storstrømsbro-firma

SF: Kun dårlige løsninger herfra

Skandalerne har klistret til det italienske konsortium, siden Vejdirektoratet valgte de tre selskaber Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit til at bygge Storstrømsbroen for 2,1 milliarder kroner i slutningen af 2017.

Flere sager om korruption og bestikkelse for millioner af euro, byggesjusk, manglende betaling af underleverandører, flere stop på byggeprojekter, truende konkurser og nu to tilfælde, hvor en stor milliardkontrakt bliver opsagt er bare nogle af de sager, som to af de tre firmaer i konsortiet har måtte slås med siden december sidste år.

LÆS OGSÅ: TEMA: Den italienske forbindelse

Karsten Hønge har tidligere talt for at skære ned i antallet af firmaer bag Storstrømsbroen. Men han anerkender også, at politikerne nu står i en situation, som kun har dårlige udgange.

- Vi står i et svært dilemma, hvor vi enten vælger at smide alle de her italienere ud eller fortsætter med dem. Vi kunne godt vælge at starte forfra, men det koster os ufattelig mange penge og tid at gøre hele udbuddet om. Det kan tage op til to år, siger Karsten Hønge.

Da et af selskaberne blev ramt af en truende konkurs, undersøgte Kammeradvokaten, om de to resterende selskaber kunne bygge Storstrømsbroen færdig selv. Svaret var dengang, at det kunne de godt.

Men nu er GLF også presset på økonomien, og samtidig mister de nu en kontrakt til over en milliard danske kroner. Derfor frygter Karsten Hønge, at Itinera kan stå helt alene med at bygge Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Endnu en italiensk brobygger er sendt til økonomisk tælling

- Vi må have garantier for, at hovedselskabet Itinera er stærk nok til at klare sig uden både Condotte og GLF. For det ser jo ud til, at det er der, det kan ende. Og de garantier skal vi have snart, for enhver kan se, at det her er alvorligt, siger han.

R: Der skal være styr på sikkerheden

Det er ikke kun SF, der gerne vil have en forklaring fra ministeren og Vejdirektoratet.

Transportordfører for Radikale, Andreas Steenberg, finder det bekymrende, at GLF blev smidt ud af kontrakten med det italienske vejvæsen på grund af sikkerhedsbrister.

- Det siger jo sig selv, det skal der være styr på sikkerheden - også på det danske byggeri.

LÆS OGSÅ: Dansk byggegigant: Italienske brobyggere bliver næppe færdige til tiden

Han vil dog ikke gå så langt som at kræve GLF ud af kontrakten i Danmark.

- Vi må sætte os ned i forligskredsen og drøfte dette med Vejdirektoratet, som vi har gjort med de andre sager, der er kommet frem, siger Andreas Steenberg.

Dermed må transportminister Ole Birk Olesen endnu engang forklare sig for sit politiske fundament bag Storstrømsbroen, som består af V, K, LA, DF, S, SF og R.

EL: Rystet over Vejdirektoratets indstilling

Vejdirektoratet har allerede afvist, at endnu en sag om en forlist milliardkontrakt på et stort offentligt byggeri kommer til at få nogen konsekvenser for Storstrømsbroens konsortium af italienske brobyggere.

Henning Hyllested fra Enhedslisten finder det “rystende”, at Vejdirektoratet fastholder, at der ikke er noget at komme efter i forhold til de italienske selskaber.

- Jeg er forundret over, at Vejdirektoratet ikke er alarmeret over de nye oplysninger, som Fagbladet 3F har gravet frem. Vejdirektoratet burde omgående tage kontakt til deres kollegaer i Italien for at høre, hvor alvorlig en sag, der er tale om med Grandi Lavori Fincosit, siger Henning Hyllested.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at sluppe ud af kontrakt med italienere

- Deres formelle argument om, at de ikke har kontrakt med GLF, men med det fælles konsortium, er typisk juridisk snik-snak. Jeg synes, Vejdirektoratet skulle opsige kontrakten, betale, hvad det koster – det bliver billigere i den sidste ende – og få nogle seriøse selskaber på banen gennem nyt udbud, siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har flere gange hævdet, at han som minister ikke kan vælge andre end de italienske brobyggere, fordi EU’s udbudsregler er afgørende for, hvor opgaven med at bygge Storstrømsbroen ender.

LÆS OGSÅ: Transportminister om Storstrømsbroen: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienerne

Men den forklaring køber Henning Hyllested ikke.

- Hvis EU’s udbudsregler står i vejen, er det EU-reglerne, det er galt med. Og så skal Danmark tage en eventuel sag ved EU-domstolen.

TEMAERSe alle