Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Selv hvis Kurt Beier Transport bliver frikendt for anklager om udnyttelse af filippinske chauffører, vil store virksomheder ikke genoptage samarbejdet med det udskældte transportfirma.

Retssagen om Kurt Beier Transport kom, efter at Fagbladet 3F i efteråret 2018 kunne fortælle om filippinske chaufførers kummerlige forhold i en lejr i Padborg.
Christer Holte/Ritzau Scanpix

Onsdag formiddag falder der dom i sagen mod Kurt Beier Transport A/S ved retten i Padborg.

Her skal dommeren afgøre, om ledelsen i Kurt Beier Transport er skyldig i udnyttelse og åger mod 30 filippinske og srilankanske lastbilchauffører, som boede under kummerlige forhold i en slumlejr i Padborg, mens de kørte for ned til 15 kroner i timen for det danske transportselskab.

Men allerede inden dommen falder, står det klart, at en række af Kurt Beier Transports gamle samarbejdspartnere holder fast i at droppe selskabet – uanset udfaldet.
Seks ud af otte virksomheder, Fagbladet 3F har talt med, meddeler, at de ikke vil bruge Kurt Beier Transport fremover.

LÆS OGSÅ: Slumlejr-sag: Kræver tre års fængsel til Kurt Beier-chefer

Det viser en rundringning, som Fagbladet 3F har lavet blandt de selskaber, der opsagde samarbejdet med Kurt Beier Transport kort efter afsløringerne af slumlejren i Padborg.

Her fastholder Jysk, Arla samt de store transportselskaber Nagel-Group og Blue Water Shipping, at samarbejdet er slut for bestandigt.

- Vi arbejder ikke sammen med Kurt Beier Transport og har ingen aktuelle planer om at bruge Kurt Beier fremadrettet. Faktisk har vi ikke samarbejdet med selskabet i årevis, siger Rune Jungberg Pedersen, kommunikationsdirektør i Jysk.

LÆS OGSÅ: Overblik: Disse firmaer har droppet samarbejde med Kurt Beier Transport

Sagen om Kurt Beier Transport A/S kom for dagens lys i 2018, hvor Fagbladet 3F og andre medier kunne berette om elendige vilkår for et stort antal chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka.

Hos Arla er der ifølge pressechef Åse Andersson heller ikke planer om at bruge Kurt Beier Transport i fremtiden.

- Det var én lastbil, der kørte for os. Der har vi fundet en anden løsning, så det er ikke på tegnebrættet at genoptage samarbejdet, siger hun.

Transportvirksomheden NTG oplyser i en mail til Fagbladet 3F, at de heller ikke vil bruge Kurt Beier Transport.

- Som vi tidligere har været ude at sige, tager vi skarpt afstand fra den behandling, som Kurt Beier Transports chauffører blev udsat for. Vi har aldrig og vil aldrig acceptere sådanne handlinger. Derfor opsagde vi også samarbejdet med det samme. Vi har ikke samarbejdet med Kurt Beier Transport siden, og vi kommer ikke til det i fremtiden, lyder det fra Jesper E. Petersen, der har titel af CEO for Road & Logistics hos NTG

Store transportgiganter: Færdige med Kurt Beier 

Samme budskab lyder fra transportgiganterne Nagel-Group og Blue Water Shipping, som tidligere brugte Kurt Beier Transport til at fragte varer.

Blue Water fortæller, at selskabet ved afsløringerne i 2018 havde samarbejde om at benytte et par vogne fra Kurt Beier Transport, som de opsagde.

Blue Water vurderer ikke, at de får behov for at benytte Kurt Beier Transport fremover – uagtet hvilken dom, der falder onsdag.

LÆS OGSÅ: Kom med bag pigtråden: Sådan boede 200 udenlandske chauffører i dansk slumlejr

Samme holdning har Nagel-Group, som oplyser tyil Fagbladet 3F, at de ikke har benyttet Kurt Beier Transport, siden sagen om slumlejren kom frem.

Her opsagde Nagel-Group samarbejdet med Kurt Beier Transport meget hurtigt og har ikke brugt selskabet siden, ligesom Nagel-Group ikke har planer om at benytte Kurt Beier Transport fremadrettet.

Også transportselskabet Leman har brugt Kurt Beier Transport for sidste gang.

- Vi har ikke brugt Kurt Beier Transport, siden sagen kom frem, og vi kommer ikke til at bruge dem i fremtiden, siger en talsmand for Leman.

Slagterivirksomheden Danish Crown bruger derimod stadig Kurt Beier Transport gennem en underleverandør og har ingen planer om at opsige samarbejdet, før der er afsagt dom.

- Vi vil afvente dommen, og når vi har den, vil vi sætte os ned og kigge på det. Så tager vi stilling til, hvad vi vil gøre derfra, siger pressechef Jens Hansen.

Fagbladet 3F har også forsøgt at få en kommentar fra giganten DSV, som oplyser, at de ingen kommentar har til sagen om Kurt Beier Transport.

Kurt Beier hårdt ramt af slumlejr-sag: Underskud på ni millioner

De seneste år har sat sig hårdt for økonomien i Kurt Beier Transport. I den seneste årsrapport fra firmaet står der, at selskabet havde et underskud på 6,2 millioner kroner i 2020, på trods af at selskabet modtog over 1,4 millioner kroner i kompensation fra staten under corona-pandemien.

Samlet set har Kurt Beier Transport et underskud på over ni millioner kroner på sin egenkapital i 2020.

Ifølge årsrapporten skyldes forretningens tilbagegang både corona-pandemien og “den ultimo 2018 opståede sag omkring løn- og arbejdsvilkår i et af koncernen ejet datterselskab” – altså sagen om de filippinske chauffører i slumlejren.

Forventningen for 2021 er, at udviklingen med negativ økonomi kan fortsætte for Kurt Beier Transport, kan man læse i årsrapporten:

“Resultatet for 2021 vil være væsentligt påvirket af de igangværende sager samt indvirkning fra COVID-19”, står der.

Fagbladet 3F har kontaktet direktør i Kurt Beier Transport, Karsten Beier, for at bede om en kommentar til selskabets situation, men direktøren har ingen kommentarer.