John Møller og kollegaerne fra Vej og Park i Sønderborg er i disse timer ved at gøre klar til Tour de France-rytterne, der passerer målstregen i Sønderborg på søndag.
Det lød et “oui, oui” over hele linjen, da Sønderborg Kommune i marts spurgte kollegaerne i Vej og Park-afdelingen, om de kunne stille mandskab til fast arbejde i juni måned for at gøre klar til Tour de Frances indtog i det sønderjyske.
80 ud af 115 ansatte var straks klar til at udskyde sommerferien for i stedet at arbejde op til, at verdens bedste cykelryttere okser i pedalerne hen over målstregen på Augustenborg Landevej i Sønderborg søndag 3. juli.
En af de 80 er fællestillidsrepræsentant John Møller. Hos ham pumper adrenalinen særligt hurtigt i øjeblikket.
- Der er tryk på nu, siger han og opremser, hvad han og kollegaerne har bedrevet de seneste 14 dage: De har sat 240 skraldespande op, 113 toiletter, 1,5 kilometer byggehegn og 4 kilometer cykelhegn. Så er der rejst 450 flagstænger, og fra fredag starter afspærringen af veje.
(Teksten fortsætter under billedet).
Men John Møller og kollegaerne er godt inde i rutinerne. Der er lagt sønderjysk asfalt til både Danmark Rundt og Royal Run tidligere.
- Det her er så godt nok lige 30 gange større, men mine kollegaer er generelt virkelig gode til at sige ja tak til de der store begivenheder. De må jo kunne li’ deres arbejdsplads, siger John Møller.
Forberedelserne til Tour de France har krævet samarbejder med de franske arrangører. For eksempel har de dikteret opsætning af helt specielle affaldsposer på cykelhegnene, som skal ske i tidsrummet 6.30 til 8.30 på søndag.
- De er rimelig skrappe, men så må vi bare sige “javel”, griner John Møller.
(Teksten fortsætter under billedet).
John Møller er godkendt af PET i Tour’ens anledning. Han skal være områdeansvarlig for Vej og Park i hele målområdet, når cykelrytterne passerer stregen ved enden af 3. etape, der starter i Vejle.
- Min opgave bliver at sørge for, at alt kører, som det skal – få ryddet op og fyldt op og være klar til at hjælpe franskmændene, hvis de spørger, fortæller han.
Når rytterne har passeret målstregen, skal de senere fragtes i busser til lufthavnen, før de skal flyve videre til Dunkerque, hvor 4. etape starter.
Og så skal John Møller og hans kollegaer ellers til at pille hele skidtet ned igen.
(Teksten fortsætter under billedet).
- Vi har fået at vide, at vi nok ikke kommer hjem før klokken 3 søndag nat. For al trafik skal kunne køre normalt igen mandag morgen. Men så tror jeg også, luften går ud af ballonen i midten af næste uge. Så er man helt færdig, siger John Møller.
Er du så typen, der skal følge med i hele touren bagefter?
- Overhovedet ikke. Det er ærlig snak, griner John Møller.
- Jeg bruger ikke min tid på at se det i fjernsynet. Men det er til gengæld mega spændende at være en del af, og at vi er med til at få det til at køre. Og hvem ved – måske har jeg ændret holdning på søndag?