Jensens Bøfhus vil i dag have Arbejdsretten til at stoppe 3F's konflikt mod bøfkæden. Den rammer urimelig hårdt under corona, lyder klagen. 3F påpeger, at bøfkæden selv startede konflikten under epidemien.
Fagforeninger må gerne hejse fanen og skrue bissen på i kampen om at få virksomheder til at indgå overenskomst – også gennem blokader, strejker og sympatikonflikter.
Men ikke i sådan en grad, at virksomhederne risikerer at lukke på grund af konflikten.
Og det hævder Jensens Bøfhus, at 3F har gjort ved at igangsætte en konflikt mod bøfkæden under corona-epidemien.
Det har nemlig betydet, at Jensens Bøfhus ikke har haft ret til lønkompensation, mens alle restauranter har været tvangslukkede – og det har ifølge Jensens Bøfhus ført til et underskud på flere millioner kroner.
- Havde vi ikke haft adgang til kapitaltilførsel fra vores aktionærkreds, havde vi ikke været her i dag, siger direktør Anders Nicolaisen til Ekstra Bladet.
Derfor vil bøfkæden i dag have arbejdsretten til at standse konflikten hurtigst muligt ved at kende den ulovlig. Simpelthen fordi der ikke er “et rimeligt forhold mellem konflikten og dens konsekvenser”, skriver den i klageskriftet.
Bøfkæden skriver i sin klage til Arbejdsretten, at 3F har “misbrugt”, at kædens restauranter har været lukket ned.
Iværksatte konflikt efter corona
Hos 3F’s gruppe for Privat Service, Hotel og Restauration (PSHR) forstår man dog ikke den argumentation. For det var Jensens Bøfhus selv, der 24. marts sidste år indledte konflikten ved at iværksætte en lockout af medarbejdere, der var medlem af 3F.
Altså knap to uger efter Danmark blev lukket ned som følge af corona-epidemien.
Jensens Bøfhus iværksatte lockouten for at komme ud af sin overenskomst med 3F, så bøfkæden kunne aflønne sine tjenere 20 kroner mindre i timen.
Og det er lønnedgangen på 20 kroner i timen, som konflikten egentlig handler om, og som efterfølgende har fået 3F til at iværksætte blokade og strejke.
- Hvis vi i 3F skulle forsvare vores medlemmer og overenskomst, kunne det kun ske efter Jensens Bøfhus’ lockout og altså midt under corona-krisen, siger forhandlingssekretær Peter Lykke Nielsen, 3F PSHR.
- Der er en ubegribelig dobbeltmoral fra Jensens Bøfhus’ side i denne sag, siger Peter Lykke Nielsen.
3F tilbød en pause under corona
Peter Lykke Nielsen tilføjer, at 3F’s PSHR-gruppe desuden har tilbudt, at Jensens Bøfhus kunne udskyde lockouten et par måneder, så medarbejderne og virksomheden kunne komme “trygt gennem krisen” først.
Det mener Jensens Bøfhus dog ikke er korrekt.
Bøfkæde klager til ombudsmanden
Omvendt har Jensens Bøfhus flere gange angrebet, at Beskæftigelsesministeriet tolker det såkaldte neutralitetsprincip sådan, at konfliktramte restauranter ikke kan modtage fuld kompensation fra staten.
Blandt andet har bøfkæden klaget til Folketingets Ombudsmand over den afgørelse.