Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den nykårede danske OL-guldvinder og professionelle cykelrytter Michael Mørkøv har en baggrund som tømrer. – Jeg finder ro i tømrerfaget. Det er der, jeg slapper mest af, siger han.

Michael Mørkøv er gået fra tømrerlærling til verdensstjerne i cykelsporten. Men han bærer stadig sine rødder fra tømrerfaget tæt på. På halsen af hans trøje står hans ældste sponsor – Lundbæk & Hansen – som er Mørkøvs gamle læreplads.
Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Egentlig ville unge den nykårede OL-guldvinder Michael Mørkøv bare gerne køre på cykel. Alt, han drømte om som barn, var at blive professionel cykelrytter.

Alligevel endte han med at tage en tømreruddannelse ved siden af sin cykling. 

- Det var et krav fra mine forældre. Vil du køre cykelløb, skal du også have en uddannelse. Noget at falde tilbage på, fortæller han.

Så Michael Mørkøv valgte tømrerfaget. Og det er han glad for i dag.

- Der er ingen tvivl om, at jeg har en anden ballast end mange af mine kollegaer i feltet, fordi jeg har en faglig baggrund. Når du som 15-årig skal stå til ansvar for dig selv, lærer du noget vigtigt. Og det kan jeg stadig bruge i dag, siger han.

For få dage siden brugte Michael Mørkøv den ballast til at vinde OL-guld i parløb i Tokyo. Sammen med sin makker Lasse Norman styrede han løbet fra start til slut og står i dag som regerende VM-, EM- og OL-mester.

En træt tømrerlærling

Det var med inspiration i sin fars virke som radiotekniker, at Michael Mørkøv valgte tømrerfaget.

- Håndværk har altid tiltrukket mig. Og da jeg skulle vælge, var det tømrer, der tiltalte mig mest.

Men de første år som tømrerlærling var hårde. 

Hver dag var der træning og fuldtidsarbejde. Og i weekenderne var der cykelløb. Ofte var Michael Mørkøv så træt, at han måtte tage en lur på toilettet i skurvognen.

- Der var udlandsture og mesterskaber, som jeg måtte bede om fri til. Det betød, at jeg ofte startede på en byggeplads, tog afsted til cykelløb og kom hjem til at starte op på en ny byggeplads, fortæller Mørkøv, der endte med at forlænge sin læretid, fordi cykelløbet trak dage ud af kalenderen.

- Jeg fik da lidt røg for at være cykelrytteren i firmaet. Men min chef hos Lundbæk & Hansen var en evig støtte og er stadig i dag som en onkel for mig, siger han.

LÆS OGSÅ: Mester i opråb efter studenterture: Vi glemmer at fejre svendebrevene

Det tog Michael Mørkøv fire år at færdiggøre sin lærlingetid. Men da han endelig var færdiguddannet tømrer, kaldte landevejene for alvor. 

Han fik sin første store professionelle kontrakt og stak ud i verden for at køre vejene tynde og nåede aldrig at arbejde som svend.

Alligevel var lærdommen fra årene som lærling afgørende i jobbet som cykelrytter.

- Jeg kunne straks se en forskel på min baggrund og mine kollegaers. Jeg var fra starten mere moden af min alder, fortæller han.

- I en alder af 15 år blev jeg bedt om at møde på Gladsaxe Møllevej mandag morgen og måtte tage bussen alene og banke på og sige: Her skal jeg være i lære. Det kræver noget. Jeg lærte at møde til tiden og stå på egne ben, siger Michael Mørkøv.

- Der kan jeg se på mine udenlandske kolleger fra Spanien, Italien, Frankrig, at det altid har været hele familiens projekt, at de var gode til at cykle. De har aldrig prøvet at køre med en trillebør eller have ansvar for sig selv. Der kan man godt se, at der er stor forskel på, hvad man har med i bagagen. Det har helt klart modnet mig, siger han.

Michael Mørkøv er en respekteret rytter i Tour de France-feltet, hvor han er kendt som den dygtigste lead-out rytter i verden. Det er manden, der leder sprinteren frem til de sidste par hundrede meter før målstregen, en teknisk svær disciplin.
Michael Mørkøv er en respekteret rytter i Tour de France-feltet, hvor han er kendt som den dygtigste lead-out rytter i verden. Det er manden, der leder sprinteren frem til de sidste par hundrede meter før målstregen, en teknisk svær disciplin. FOTO: Claus Bonnerup / Ritzau Scanpix

Meget nemmere at være cykelrytter end tømrer

Selv den dag i dag kan tiden som tømrerlærling huske Michael Mørkøv på, at der findes et andet liv end cykelbaner og landevejene.

- Til trods for, at det er 16 år siden, jeg blev udlært, har jeg det stadig sådan, at når jeg skal op klokken 8 om morgenen og ud at cykeltræne, så er det “a piece of cake” i forhold til at skulle stå op klokken 5 og tage på byggepladsen. Det giver en form for perspektiv i livet og understreger, hvor privilegerede vi er som cykelryttere, siger han.

I dag bruger Michael Mørkøv stadig tømrerfaget. Men i stedet for en karrierevej er det blevet en måde at finde ro i en travl hverdag med rejsedage, cykling og en evig serie af hoteller.

- Jeg bor i Rødovre i et gammelt hus fra 1928, så der er meget at gøre. Sidste år, da vi havde corona-pause, byggede jeg en stor pavillon i haven, og jeg har bygget skure og selv konstrueret husets rammer, fortæller han.

- Jeg elsker håndværket og projekterne i det. Det er der, jeg slapper bedst af. Lige så tit jeg har muligheden for det, laver jeg arbejdet selv.

Tourens bedste lead-out-mand

Fagbladet 3F fanger Michael Mørkøv dagen inden starten på årets Tour de France. Årets absolut største cykelløb for professionelle. 

For første gang nogensinde er der hele 11 danskere i feltet. Michael Mørkøvs hold, Quick Step, stiller til start igen, og selvfølgelig er han med.

Faktisk er Mørkøv med årene blevet et af de vigtigste navne i feltet. I sin rolle som såkaldt lead-out-rytter er han anerkendt som den bedste. Intet mindre. Udlært mester i en særlig disciplin i feltet.

Lead-out-rytteren er den sidste, der slipper fronten, inden sprinteren får lov at køre frit. Det er ham, der styrer indløbet, sørger for at køre sprinteren frem i feltet og afleverer sin sprinter til at klare de sidste par hundrede meter alene og – forhåbentligt – vinde etapen.

- Han er den bedste lead-out i verden. Han gør mit arbejde så meget lettere. Det er utroligt, har Sam Bennett, hans normale makker og nutidens mest vindende sprinter, sagt om Mørkøvs evner til cyclingnews.com.

Se, hvordan Mørkøv kører sin sprinter frem mod afslutningen af en etape, i denne video om lead-out-ryttere i feltet – filmet fra rytternes egne cykler:

Kort før Tourens start blev Bennett skadet, og i stedet trådte veteranen Mark Cavendish ind som sprinter på Quick Steps tourhold – for første gang siden 2017 var han pludselig med i et Tour de France. 

Forventningerne var i bund, men ikke hos Cavendish selv. Årsagen? Michael Mørkøv.

- Alle ved, at hvis man kører bag Mørkøv, så vinder man, sagde Cavendish til Eurosport i midten af juni.

- Rytterne kommer, de vinder, og så forlader de holdet igen. Jeg vil bare gerne have en chance for at køre bag Mørkøv, for så kan selv jeg vinde.

Allerede på fjerde etape af årets Tour de France gik ønsket i opfyldelse. Mørkøv afleverede Cavendish perfekt i sprinten, og pludselig gik Cavendish fra at være en afdanket veteran til at være feltets hurtigste mand.

Se Cavendish bryde sammen i gråd sammen med Michael Mørkøv efter sejren her.

Takken for etapesejren røg hurtigt videre til den danske hjælperytter.

- Michael er den bedste i verden på den sidste kilometer. Han skaffede mig det rigtige hjul at sidde på, sagde Mark Cavendish til tv2.dk.

To dage senere – på sjette etape – vandt Cavendish igen efter et lead-out af den danske ekspert. Og det samme skete på 10. og 13. etape.

Selv taler Michael Mørkøv det hele lidt ned. 

- Det er da altid fedt at blive hyldet som den bedste. Men presset vokser også hver gang. Nu er forventningen også, at det lykkes hver eneste gang at køre min sprinter frem til sejr. Men jeg ved jo, at det gør det ikke – tværtimod. Det eneste, jeg kan gøre, er at gøre mit bedste, siger han. 

Suverænt OL-guld

Efter Tour de France ventede OL, hvor de franske landeveje blev byttet ud med cykelbanerne i Tokyo.

Det var her, Michael Mørkøvs chancer for selv at stå øverst på skamlen kom i spil. 

Sammen med makkeren Lasse Norman var han storfavorit til at vinde OL-guld i parløb for Danmark. 

Parret vandt VM i 2020 i suveræn stil – og EM året før – og under OL kunne Michael Mørkøv ikke gemme sig bag andre verdensstjerner.

Der var det ham, alles øjne var rettet mod. Ham alle frygtede.

- Det er en favoritværdighed, vi tager på os. Jeg har fra starten valgt at sige til mig selv, at uanset hvordan det går, så er jeg utroligt stolt af at være storfavorit til at vinde OL-guld. Og jeg glæder mig vanvittigt meget, siger Michael Mørkøv. 

Og den 7. august levede Mørkøv og Norman op til favoritværdigheden, da de tog et stensikkert OL-guld i parløb. Men denne gang fik følelserne frit løb.

- Jeg har været et følelsesvrag hele den her uge. Jeg vidste, vi havde en kæmpestor chance for at blive olympiske mestre. Lige nu er det ikke sunket ind, fordi jeg var bange for, at jeg ville bryde ud i gråd, siger Michael Mørkøv til DR.

Måske tilbage til tømrerfaget

I en alder af 36 år begynder de fleste cykelryttere at tænke på livet efter karrieren på jernhesten.

Men i sæsonen 2020 kørte Mørkøv flere løbsdage end nogen anden på sit hold – 70 dage i alt.

Og den 17. maj i år meldte Mørkøvs landevejshold, Quick Step, at de havde forlænget kontrakten med den danske specialist i to år til 2023.

Forude venter altså mindst et par år mere med Tour-etaper og endagsløb for “den bedste lead-out mand i branchen”. Og med et OL ventende i Paris om tre år, kan Mørkøv muligvis nå at vinde en OL-medalje mere til samlingen.

Men når jernhesten køres i stald, kan tømrergerningen kalde på Michael Mørkøv igen.

-  Jeg vil ikke afskrive det. Jeg kan rigtigt godt lide faget og elsker at lave forefaldende opgaver, når det kan lade sig gøre. Men når jeg på et tidspunkt stopper, er det tyve år siden, jeg har arbejdet som tømrer. Så jeg er måske ikke den mest fantastiske svend at få med ud, griner Michael Mørkøv.