Gå til hovedindhold
De tre italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, lover nu, at de kan klare projektet til 2,1 milliarder kroner. Et af firmaerne er ellers i fare for at gå konkurs.
FOTO: Vejdirektoratet

Fare for konkurs hos et af de tre italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, er ingen hindring for at gennemføre projektet, lover konsortium. Tjek lige efter en ekstra gang, foreslår leder af BAT-Kartellet.

De tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, forsikrer nu, at de kan klare byggeriet til 2,1 milliarder kroner, på trods af at ét af de tre selskaber lige nu i fare for at gå konkurs.

Det fortæller konsortiet til Fagbladet 3F.

- Det samlede konsortium har de økonomiske og tekniske styrker til at gennemføre projektet - og det vil vi også dokumentere for Vejdirektoratet, siger Silvio Fascio, Europa-direktør for Itinera S.P.A., som er det største firma i konsortiet bag Storstrømsbroen.

Garantien kommer, efter at transportministeren onsdag udsatte underskriften med de italienske brobyggere med yderligere 14 dage. 

LÆS OGSÅ: Transportminister om Storstrømsbroen: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienske brobyggere

Årsagen var netop rod i økonomien hos et af de italienske selskaber i konsortiet, Condotte, som har bedt retten i Rom om hjælp til at undgå konkurs via en såkaldt rekonstruktion.

Det betyder kort fortalt, at al gæld i firmaet bliver fastfrosset i en periode, mens firmaet kan forsøge at finde nye bankgarantier til at fortsætte firmaet på andre vilkår.

Har tre dage til at garantere økonomisk styrke

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA), så har Vejdirektoratet givet det italienske konsortium tre dage til at bevise sin økonomiske formåen i tilstrækkelig grad.

Derefter skal Vejdirektoratet og Transportministeriet granske oplysningerne - og om 14 dage samler transportministeren så det politiske bagland bag beslutningen om at bygge Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Politikere kræver nødudgang i kontrakt

Hvis italienerne på det tidspunkt har overbevist om, at de kan klare byggeriet til 2,1 milliarder kroner, vil ministeren anbefale, at brokontrakten skrives under kort efter. 

- Vi vil meget gerne have en Storstrømsbro færdig rimelig hurtigt, siger Ole Birk Olesen til Fagbladet 3F.

Hør Ole Birk Olesen forklare, hvorfor den danske stat ikke kan gøre andet end at give Storstrømsbroens kontrakt til italienske brobyggere

Italienske brobyggere: Vi skal nok bevise økonomiske muskler

I sit svar til Fagbladet 3F anerkender de italienske brobyggere, at et af firmaerne i konsortiet er i økonomisk uvejr.

- Konsortiet er meget kede af den ulejlighed, som Condottes økonomiske udfordringer har skabt, men vil arbejde hurtigt hen imod at skaffe Vejdirektoratet de efterspurgte økonomiske garantier.

- Condottes finansielle udfordringer er meget uheldige. Men det samlede konsortium har de økonomiske og tekniske styrker til at se projektet gennemført - og vil også dokumentere dette for Vejdirektoratet, skriver Silvio Fascio i et mailsvar til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

- Storstrømsbro-konsortiet er overbevist om, at en tilfredsstillende løsning kan opnås, så projektet kan fortsætte som planlagt.

Itinera ejer 51 procent af konsortiet og står derfor for at udsende meddelelser på vegne af hele konsortiet. De to andre parter i selskabet er Condotte og Grandi Lavori Fincosit.

BAT-Kartellet: Brug for mere tid til at tjekke økonomien

Beroligelsen fra konsortiet får dog ikke pulsen ned hos Bygge-, Anlæg- og Trækartellets Gunde Odgaard.

Han mener, at transportministeren presser processen for hurtigt igennem i stedet for undersøge sine entreprenører grundigt.

Jeg synes, man skal lade en stor ekstern koncern komme ind at lave en grundig analyse af dette konsortiums økonomi, tekniske evner og overordnede sundhed. Det er ofte brugt i det private erhvervsliv, når man bygger store projekter som dette, og det kan man sagtens gøre som offentlig udbyder også, forklarer sekretariatslederen.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner kroner at slippe ud af kontrakt med italienere

Gunde Odgaard påpeger, at Vejdirektoratet i sit udbudsmateriale lod prisen veje for 70 procent af bedømmelsen, mens kvaliteten af Storstrømsbroen blev vægtet langt mindre.

- Når man vægter kvalitet så lavt, så vægter man også levetid lavt. Alle politikerne på Christiansborg og Vejdirektoratet og ministeren selv og borgerne på Lolland og Falster vil gerne have, at denne her bro kan holde i 150-200 år - også uden at det kræver evige reparationer.

- Så hvis det skal tage tre måneder længere for at nå i mål, så er der sikkert også forståelse for det, siger Gunde Odgaard.

Den nuværende Storstrømsbro blev indviet i 1937 og blev også bygget af udlændinge. Dengang var det englændere, der stod for byggeriet.

Den nye Storstrømsbro skal stå færdig til vej- og banetrafik i 2023. Herefter rives den gamle bro ned.

TEMAERSe alle