Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Mens de danske myndigheder undersøger en truende konkurs mod et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, kan samme firma ikke betale dets regninger på milliardprojekt i Norge. Konsekvensen er endnu et stop på det norske byggeri.

Endnu engang er det italienske byggefirma Condotte, som skal bygge Storstrømsbroen, løbet tør for penge på et milliardbyggeri i Oslo. Og endnu en gang har det standset dele af byggeriet, oplyser bygherren Bane NOR.
FOTO: Bane NOR

Et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen i Danmark, er nu så hårdt ramt af økonomiske problemer, at de er standset med at betale deres regninger på et stort milliardbyggeri i Oslo.

Flere underentreprenører hos firmaet Condotte har ikke fået løn siden nytår, og det betyder, at arbejdet på Follobane-projektet endnu engang er gået i stå flere steder.

Det oplyser det norske banevæsen, Bane NOR, til Fagbladet 3F.

- Der er omkring 100 underentreprenører, der arbejder for Condotte på Follobane-projektet, og de er i varierende grad påvirket af situationen, oplyser Nina Aasmundsen, kommunikationsrådgiver.

Samtidig oplyser Bane NOR, at dele af byggeriet er indstillet på grund af den manglende betaling.

- På anlægsområderne foregår der stadig arbejde, men det er på noget lavere aktivitetsniveau end normalt, skriver Bane NOR i en pressemeddelelse.

Det er anden gang på bare et halvt år, at italienske Condotte må se dets norske prestigeprojekt standse op, fordi firmaet ikke kan betale regningerne på det norske byggeprojekt, som ellers har en værdi af 3,3 milliarder norske kroner.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

I forvejen er Condotte truet af konkurs, og firmaet bad i starten af januar om såkaldt konkursbeskyttelse hos retten i Rom.

De økonomiske problemer får nu de norske myndigheder til at overveje alle muligheder. Bane NOR vil således ikke afvise, at de kan ende med at skulle overtage kontrakterne på byggeriet af Follobanen fra Condotte.

- Vi arbejder med flere alternative løsninger. Vores prioritet er lige nu at sikre fremdriften og minimere de økonomiske konsekvenser for Follobane-projektet, forklarer Nina Aasmundsen.

Truende konkurs udsætter Storstrømsbro-kontrakt

Italienske Condotte er et af tre italienske selskaber, der har vundet retten til at bygge Storstrømsbroen i Danmark til en samlet værdi af 2,1 milliarder kroner.

Og truslen om konkurs mod Condotte er så alvorlig, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) i sidste uge valgte at udskyde underskriften på kontrakten om Storstrømsbroen med tre italienske entreprenører for anden gang.

LÆS OGSÅ: Transportminister om Storstrømsbroen: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienere

Det skete for at give bygherren Vejdirektoratet chancen for at afklare, hvor tæt på konkurs Condotte egentlig er, og om de to andre selskaber i konsortiet kan klare at bygge Storstrømsbroen alene.

- Nu beder Vejdirektoratet om en redegørelse for, hvordan man vil håndtere økonomien i konsortiet, hvis det ene firma har økonomiske problemer. Den redegørelse skal vi tygge på i 14 dages tid, og det er så tidligst dér, at der er mulighed for at underskrive kontrakten, forklarede ministeren dengang til Fagbladet 3F.

De store økonomiske problemer fik i starten af januar Condottes bestyrelse til at søge om en såkaldt rekonstruktion, hvor selskabet skal forsøge at få nye bankgarantier til at videreføre de sunde dele af firmaet.

I første omgang betyder det, at Condottes store gæld er blevet sat i bero indtil 18. maj i år. 

Lykkes det ikke at få nye bankgarantier inden da, går den italienske storentreprenør konkurs.

 

Norske håndværkere: Vi mangler millioner

Allerede i sommer løb Condotte for første gang tør for penge på dets prestigebyggeri i Oslo. 

Dengang endte den italienske storentreprenør med at skylde 100 millioner kroner til sine underentreprenører.

Dette betød, at flere underentreprenører måtte sende deres ansatte hjem uden løn i en periode, mens et firma gik konkurs, efter at Condotte lod dem vente på millionbeløb ad flere omgange.

LÆS OGSÅ: Konkurs efter møde med italiensk entreprenør: Vi kunne ikke betale løn til vores ansatte

Nu rammer de økonomiske problemer hos Condotte igen de norske underentreprenører i Oslo.

Blandt andet byggefirmaet Roar Wilhelmsen A/S.

- Jeg ved ikke nøjagtigt, hvor store summer vi mangler at modtage, men det er omkring en halv million kroner, siger driftsleder Petter Lysaker fra Roar Wilhelmsen A/S til Bygg.no.

Også firmaet T. Engene har store beløb ude at hænge hos Condotte, som stadig ikke er kommet.

– Det er et millionbeløb, vi har udestående. Vi håber på det bedste, og at pengene kommer ind, siger direktør Ole Tor Oleivsgard til Bygg.no.

Condotte: Ingen kommentarer

Fagbladet 3F har kontaktet Condotte for at få svar på, hvordan Condotte har tænkt sig at klare de økonomiske udfordringer. 

- Condotte har i dette øjeblik ingen kommentarer, men vil på et senere tidspunkt uddybe situationen omkring firmaets status, lyder svaret fra det samlede konsortium.

I en skriftlig udtalelse understreger Ole Birk Olesen, at Danmark ikke vil kunne ende i samme situation som i Norge:

- Det skyldes, at konsortiet bag Storstrømsbroen er et joint venture bestående af tre firmaer. De tre firmaer hæfter solidarisk for udgifterne til underleverandørerne. Samtidig vil betalingen for broen ikke gå enkeltvis til de tre selskaber, men til joint venture-selskabet, som etableres i Danmark. De enkelte firmaer kan derfor ikke trække midler ud af projektet til at dække udgifter andetsteds.

Ministeren tilføjer, at man afventer redegørelsen fra det italienske konsortium, hvorefter Vejdirektoratet vil vurdere, om man forsat har tillid til, at konsortiet kan løfte opgaven.

LÆS OGSÅ: Fagbladet forklarer: Her er de 5 problemer for Storstrømsbroen

Underskriften på kontrakten om Storstrømsbroen er foreløbigt udsat indtil slutningen af næste uge.

Hvis det lykkes for det italienske konsortium at overbevise Transportministeriet og Vejdirektoratet om, at de kan klare sig igennem det økonomiske uvejr, forventes det, at kontrakten underskrives kort efter.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig.