Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

54 speeddating-samtaler mellem arbejdsgivere og 25 unge, der gerne vil være buschauffører, førte til nul praktikpladser. Heller ikke opringninger til 200 busselskaber gav pote. Trist og ærgerligt, synes de unge.

De vil så gerne i lære som buschauffører, men arbejdsgiverne vil ikke have dem.

Det er virkeligheden for Kasper Grønbech, Kesete Tadese Debesai og en række andre unge, der gerne vil være faglært buschauffør.

-  Det er trist og ærgerligt, at arbejdsgiverne ikke gider tage lærlinge, men jeg opgiver ikke min drøm, siger 22-årige Kasper Grønbech fra Varde, selvom han er nødt til at stoppe på uddannelsen, fordi han ikke kan finde en praktikplads.

- Jeg må jo bare gå i gang med noget andet, og så blive ved med at søge læreplads ved siden af, siger han.

Kasper Grønbech går på Dekra Erhvervsskoles afdeling i Vejen i Sydjylland. Skolen har blandt andet ringet til omkring 200 busselskaber i hele landet for at høre, om de kunne bruge en lærling og har også besøgt 20 af busselskaberne. Men det kom der ikke praktikpladser ud af. 

- Vi er helt afhængige af, at arbejdsgiverne tager lærlinge. Vi har gjort alt for at skaffe vores elever praktikplads, men det er op ad bakke, siger direktør på Dekra Anja Brauner-Kristiansen.

Vil flytte landet rundt for læreplads

Seneste forsøg på at skaffe praktikpladser var speeddating i oktober 2019, hvor 25 unge satte arbejdsgiverne stævne. Det førte til 54 jobsamtaler, men ingen praktikpladser.

32-årige Kesete Tadese Debesai fra Tønder var med, og han er skuffet.

- Jeg vil gerne flytte for lærepladsen og har også søgt selv, men ingen firmaer svarer. Jeg forstår ikke, at de ikke vil have mig. Jeg har lært meget på grundforløbet. For eksempel om konflikthåndtering, der er meget brugbart bag rattet, siger Kesete Tadese Debesai, der arbejder som vikar i produktionsvirksomheder, mens han venter på lærepladsen.

Uddannelsen til “Buschauffør i kollektiv trafik” starter med et grundforløb på 20 uger på skole. Derefter hovedforløbet, der veksler mellem praktik i et busselskab og teori på skole.

Svært uden praktikpladser

De sidste af de 25 unge fra speeddatingen er færdige med deres grundforløb midt i januar 2020, og uden praktikplads må de ligesom Kasper Grønbech forlade uddannelsen.

- Det er problematisk, for uden praktikpladser er det selvfølgelig svært at køre en uddannelse. Det er ærgerligt, for de unge lærer også meget i læretiden på op til 2,5 år. Blandt andet om den vigtige kundeservice, siger Anja Brauner-Kristiansen.

Speeddatingen blev sat i søen af Brancheudvalg for Personbefordring for at hjælpe de unge på Dekra. Der blev sendt invitationer ud til 36 udvalgte arbejdsgivere. Men blot to busselskaber dukkede op: Keolis og De Blå Omnibusser. 

Afviser håbefulde unge

Det er for ringe, mener forhandlingssekretær i 3F Transport Kim Poder.

- Branchen råber på kvalificeret arbejdskraft og rekrutterer dagligt alt, hvad der kan stå og gå fra AMU kurser, IGU-lærlinge, løntilskud og fleksjobbere. Men de afviser at tage håbefulde unge mennesker, der selv har søgt ind for at blive faglærte chauffører, hvor de bliver rigtig godt klædt på til jobbet, siger Kim Poder, der også er formand for Brancheudvalg for Personbefordring.

På arbejdsgiversiden understreger næstformand i udvalget Michael Boas Pedersen, der er chefkonsulent i Dansk Industri, at buschaufførjobbet kræver robusthed med en højere grad af kundekontakt end hos for eksempel godschaufførlærlinge.

- Derfor har busselskaberne en lang tradition for at rekruttere mere erfarne chauffører på andre måder. For eksempel chauffører, der går meritvejen på AMU. Men lærlinge er et godt supplement, og det skal vi fortælle arbejdsgiverne. For eksempel med arrangementer som speeddating, siger han.

Mangler ikke chauffører

Danmarks næststørste busselskab Keolis i Danmark var det ene af de to firmaer, der var på speeddating med de unge. Fagbladet 3F har spurgt Keolis, hvorfor de ikke kunne bruge nogle af de unge. 

- Vi mangler pt. ikke chauffører i Keolis, hvilket som udgangspunkt er grunden til, at vi ikke har ansat nogen fra speeddatingen, skriver Kasper V.K. Carstensen, HR- & kommunikationschef, i et mailsvar.

Sprogproblemer

Han skriver videre, at Keolis som udgangspunkt gerne opretter lærepladser:

- Men virkeligheden er, at der ikke er ret mange kvalificerede unge lærlinge, der søger job som rutebuschauffør - oftest er det ansøgernes sprogkundskaber, der ikke er gode nok, står der i mailsvaret.

Dekra-direktør Anja Brauner-Kristiansen oplyser, at nogle af holdene på Dekra har overvægt af unge af anden etnisk oprindelse end danske, mens andre hold er ligeligt fordelt.

- Vi arbejder mest muligt med talesproget og når langt på grundforløbets 20 uger med dem, der har problemer. Enkelte af de unge har vi anbefalet at forbedre sproget og søge uddannelsen igen. Men det er noget, som vi skal være meget opmærksomme på, siger Anja Brauner-Kristiansen.