Gå til hovedindhold

Meget tyder på, at Sundhedsstyrelsens corona-retningslinjer virker for dem, der sidder bag kassen i dagligvarebutikkerne. Sygefraværet blandt de tusindvis af ansatte er normalt og lavt, og kun få er bekymrede og kontakter HK.

Meget tyder på, at Sundhedsstyrelsens corona-retningslinjer for butikker virker. 

Butiksansatte hører til dem, der skal på arbejde under corona-krisen, og især personalet i kassen virker udsatte for smitte med en konstant strøm af kunder, der passerer forbi. Men meget tyder på, at Sundhedsstyrelsens corona-retningslinjer for butikker virker. 

Ifølge fagforeningen HK Handel gør de fleste arbejdsgivere det, de skal, ligesom de fleste kunder opfører sig ansvarligt. HK får kun få henvendelser fra bekymrede butiksansatte blandt de mange tusinde medarbejdere, der er på arbejde hos Coop og Salling Group, der oplyser, at sygefraværet er normalt.

Informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, pointerer, at rettesnoren er myndighedernes anvisninger for at undgå corona-smitte.

- Derudover har vi på eget initiativ sat plexiglasplader op foran kasseekspedienterne for at skærme dem og har afstandsstriber på gulvet. Vi har over 35.000 personer på job, og vi er absolut trygge, siger han.

Hverdagens helte

Han slår fast, at Coop er kommet bedre gennem de sidste fem uger end forventet.

 - Vi har et meget lavt sygefravær, der er, som det plejer at være. Generelt opfører 95 procent af kunderne sig hensigtsmæssigt, og vores medarbejdere møder meget stor anerkendelse fra kunderne. De er hverdagens helte, og det har de ikke prøvet før, siger Jens Juul Nielsen, der peger på, at det hele kører nogenlunde normalt med normal forsyning af varer.

Coop driver blandt andet Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen.

Frygtede det værste 

I Salling Group oplyser pressechef Kasper Reggelsen, at myndighedernes anbefalinger følges nøje, ligesom butikkerne også har fået sat plexiglas op foran kasseekspedienterne og afstandsstriber på gulvet.

- Vi holder heller ikke længere interne møder. Vi bruger heller ikke vareadskillere på kassebåndet, som mange kunder jo ville røre ved. Vi ønsker kun en kunde igennem kassen ad gangen, siger Kasper Reggelsen.

Han oplyser at Salling Group var forberedt på det værste med meget sygdom og mange sygemeldte medarbejdere, da corona-krisen startede.

- Men det er gået godt. Vi er ikke udfordret af sygdom og sygefraværet er ikke højere end normalt. Tiltagene har virket, og vi håber, at det fortsætter, siger han.

Salling Group står blandt andet bag Netto, Bilka og Føtex har over 50.000 ansatte. Heraf en del i Netto i Tyskland og Polen, der har de samme udfordringer.

Kun få bekymrede HK’ere ringer

I HK Handel understreger arbejdsmiljøkonsulent Henriette Bjerg Mahrt, at virksomhederne har et stort ansvar for at sikre medarbejderne.

- Vi anbefaler, at Sundhedsstyrelsens anbefalinger følges. Det er vores opfattelse, at de fleste butikker nu overholder de sundhedsfaglige anbefalinger i forhold til at passe på medarbejderne, for eksempel ved at sætte plexiglasskærme op, give adgang til sprit og håndvask, samt bede kunder om at holde afstand, siger hun og fortsætter:

- Men der er til tider mange kunder i butikkerne, og nogle kunder overholder ikke rådene om ansvarlig kundeadfærd. Det udgør den største potentielle smitterisiko for vore medlemmer, og det er vigtigt, at arbejdsgiverne håndterer det. Vores medlemmer i butikkerne har kontakt til mange kunder hver dag, og derfor er det vigtigt at passe godt på dem i denne her ekstraordinære situation, siger hun.

Hendes indtryk er, at de fleste kunder opfører sig ordentligt og ikke udsætter medarbejderne for unødig risiko.

- Vi får dog nogle henvendelser fra medlemmer, der er usikre på, om det er sikkert nok at gå på arbejde, og her er det vigtigt at understrege, at alle arbejdsgivere skal følge retningslinjerne for sikre, at medarbejdere ikke bliver smittet, siger hun.

For at forebygge smitte blandt medarbejderne henstiller Sundhedstyrelsen blandt andet til følgende:

At butikkerne så vidt muligt sikrer, at der er vand og sæbe eller håndsprit tilgængeligt ved alle indgange. At medarbejdere bruger handsker ved salg af ikke-emballerede fødevarer.

Opfordrer kunder til at holde god afstand til hinanden. Opfordrer kunder til at blive væk, hvis de har symptomer på sygdom. Sørger for, at medarbejdere med symptomer på sygdom ikke kommer på arbejdspladsen.