Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Markant flere piger end drenge har i løbet af den seneste måned følt sig presset i 9. klasse, viser rapport.

Præstationspres og stress fylder hos en stor del af pigerne i 9. klasse, viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og TrygFonden.
Foto: Anne Bæk/Scanpix

Ønsker om høje karakterer, succes på sociale medier og et perfekt udseende presser en del elever i 9. klasse.

Næsten hver tredje pige i 9. klasse har ofte eller hele tiden følt sig stresset den seneste måned. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og TrygFonden, skriver Politiken.

Det samme gælder for 14 procent af drengene.

Det er markant flere end i 6. klasse, hvor 13 procent af pigerne og 6 procent af drengene ofte eller hele tiden har følt sig stresset.

Pres på grund af skole, lektier og karakterer fylder meget i forklaringerne i rapporten, der bygger på spørgeskemaundersøgelse, dybdeinterviews og henvendelser til Børnetelefonen.

Men mange er også presset af forventninger og de ting, de skal nå i form af lektier, venner, familie og sociale medier, skriver Politiken.

Dertil kommer, at der i de seneste syv år er sket en fordobling i andelen af børn, der får en psykiatrisk diagnose.

Det er kombinationen af mange faktorer, der gør, at de unge får det dårligt. Det fortæller Noemi Katznelson, der er professor og leder af Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet.

- Der, hvor de unge begynder at få det dårligt, er i krydspresset mellem de forskellige ting. Og det er en international udvikling. Det er ikke noget, vi er ene om i Danmark, siger Noemi Katznelson til Politiken.

Professoren advarer dog om at "dramatisere med vores sprogbrug", fordi den måde, vi taler om unges trivsel på, kan forstærke problemerne.

Alligevel vurderer professoren, at der er brug for politisk handlen. Uddannelsessystemet som helhed skal gøres mindre præstationsorienteret, siger hun.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har ikke ønsket at medvirke i Politikens artikel.

/ritzau/