Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

34 procent af klagerne over Udbetaling Danmarks afgørelser bliver omgjort af Ankestyrelsen. Lektor i socialret er bekymret over antallet af fejl.

En række af klagesagerne handler om barseldagpenge, børnetilskud og andre familieydelser.

Det nytter at brokke sig over afgørelser om barselsdagpenge, børnetilskud eller førtidspension, som virker forkerte. 

Mange borgere, som ikke får medhold i deres sag hos Udbetaling Danmark, sender deres klage videre til Ankestyrelsen, som ofte når frem til en helt anden afgørelse. Ankestyrelsen underkender nemlig flere end hver tredje (34 procent) af afgørelserne fra Udbetaling Danmark.

- Når mere end hver tredje sag omgøres, er det alvorligt, siger John Klausen, der er lektor i socialret på Aalborg Universitet.

- Det sker nemlig enten fordi, afgørelsen er direkte forkert, eller fordi den er behæftet med så væsentlige retlige mangler, at afgørelsen er ugyldig.

I følge John Klausen er der plads til forbedringer hos Udbetaling Danmark.

Meget få klager

Når en borger klager over en afgørelse fra Udbetaling Danmark, skal Udbetaling Danmark revurdere og behandle sagen igen.

- Det et altså kun, hvis Udbetaling Danmark fastholder afgørelsen, at klagen går videre til Ankestyrelsen, siger John Klausen

- Kun et fåtal af de afgørelser, Udbetaling Danmark træffer, bliver der klaget over. Der kan være grund til at antage, at der er mindst lige så mange forkerte og fejlbehæftede afgørelser blandt de sager, der ikke bliver påklaget, forklarer John Klausen.

Klag, hvis du er usikker på en afgørelse

Socialpolitisk ansvarlig i 3F Ellen Lykkegaard frygter, at mange borgere ikke får, hvad de er berettiget til i førtidspension og andre ydelser.

- Derfor opfordrer jeg til at klage, hvis man er usikker på, om Udbetaling Danmark har regnet rigtigt og truffet den rigtige afgørelse, siger Ellen Lykkegaard.

Hun tilføjer, at hvis den første klage ikke får Udbetaling Danmark til at ændre mening, så er det vigtigt at holde fast og klage videre til Ankestyrelsen.

- Når Udbetaling Danmark får underkendt hver tredje afgørelse, er der god grund til, at mange af deres afgørelser tjekkes af Ankestyrelsen, siger Ellen Lykkegaard.

Fejlfortolkninger kan ramme mange

Udbetaling Danmark oplyser til Fagbladet 3F, at de bruger en ensartet sagsbehandling, fordi det styrker borgernes retssikkerhed. Men det betyder også, at fejlfortolkning af reglerne kan slå igennem på mange sager.

Det var blandt andet tilfældet på pensionsområdet i 2017. Her tilbagesendte Ankestyrelsen 600 sager til Udbetaling Danmark til fornyet behandling.

Nu mener Udbetaling Danmark med held at have rettet op på fejl på det område. I år er der indtil nu kun hjemvist 50 sager inden for det felt.