Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De unge og de ældre bliver ramt hårdest, når DSB og trafikselskaberne næste år sætter priserne op med ti procent, siger forsker.

Ældre og unge bliver ramt hårdere af stigende billetpriser hos DSB end andre grupper, fordi deres indkomster er små.
Arkiv/Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Unge i yderområderne, der skal køre langt med tog til deres uddannelse. Ældre, der er afhængig af bussen for at komme til det ugentlige spil bridge.

Det er den type brugere af bus og tog, der i stor grad vil blive ramt, når DSB, Arriva og trafikselskaberne pr. 21. januar sætter priserne på billetter op.

Sådan lyder det fra lektor Laura Bang Lindegaard, der forsker i transportpraksisser ved Institut for Kultur og Læring ved Aalborg Universitet.

- Det rammer skævt. De, der har andre alternativer, går det ikke ud over, men de, der ikke har alternativer, bliver ramt. Sat på spidsen risikerer for eksempel ældre, der går til én aktivitet om ugen og tager bus, at måtte droppe det, siger Laura Bang Lindegaard.

Når pengene er små

I gennemsnit bliver det ifølge DSB 10,3 procent dyrere at tage toget vest for Storebælt, på Sjælland og Lolland-Falster. Og det er det største prishop, der er sket på bus- og togpriser i lang tid.

- Det vil ikke være i tusindvis, der bliver ramt, men vi har nogle svage grupper, enlige og ældre, hvor pengene er små, og for hvem bilen bare ikke er et alternativ, siger Laura Bang Lindegaard.

Højere priser rammer også skævt i forhold til grøn transport, påpeger hun:

- De, der har muligheden for at tage bilen, får nu yderligere skyts i forhold til at vælge dén frem for offentlig transport, når prisen stiger, siger hun.

Med i DSB’s, Arrivas og trafikselskabernes pris- og kørselsplaner for det nye år indgår også ændrede ruter og ruter, der nedlægges.

Og det risikerer at gøre skævvridningen mellem land og by større:

- Når man gør det sværere at bo og uddanne sig i yderområder, bliver både arbejdsmarkedet og uddannelserne også mere centraliserede, siger Laura Bang Lindegaard.

Rammer unge på deres uddannelse

For eksempel har man politisk haft en plan om at oprette flere nye studiepladser uden for de store byer.

Men dyrere offentlig transport og færre bus- og togruter arbejder imod disse planer.

- Højere priser kan ramme unge uddannelsessøgende, fordi de måske ikke har andre muligheder end bus og tog. Men det kan være den dråbe, der gør, at de ikke fortsætter med uddannelsen, hvis de i stedet kan tjene nogle ufaglærte penge, siger Laura Bang Lindegaard.

Ifølge DSB skyldes de øgede priser stigende omkostninger i både 2022 og 2023, som nu skal indhentes.