Gå til hovedindhold

HK Trafik og Jernbanes medlemmer er også påvirket af den igangværende DSB-strid, skriver Avisen.dk.

- Vi har ikke brug for denne her uro, og derfor siger vi, at man altså skal til forhandlingsbordet, så der kan findes en løsning, siger Dennis Alex Jørgensen, der er formand for HK Trafik og Jernbane.
Foto: Henning Bagger/Scanpix

Det er ikke kun Dansk Jernbaneforbunds medlemmer, der er påvirket af den igangværende strid mellem fagforeningen og ledelsen i DSB.

Den går også ud over HK Trafik og Jernbanes medlemmer, der sidder med driften, vagtfordelingen, billetsalget og i kundeservice hos DSB. Det skriver Avisen.dk.

- Medarbejderne i kundecentrene sidder jo og får verbale tæsk hver dag af kunder, der er vrede over, at der strejkes, siger formanden for HK Trafik og Jernbane, Dennis Alex Jørgensen, til Avisen.dk.

Derudover fortæller han, at medlemmerne naturligt nok også er påvirket af, at fronterne er trukket så hårdt op mellem DSB's ledelse og Dansk Jernbaneforbund.

- Vores medlemmer bliver selvfølgelig også påvirket, når togpersonalet bliver udsat for det, de bliver udsat for, siger han.

HK Trafik og Jernbane var ifølge Dennis Alex Jørgensen nogle af de første til at sende en sympatierklæring til Dansk Jernbaneforbund.

Derfor har Dennis Alex Jørgensen en appel til både DSB's ledelse og Dansk Jernbaneforbund:

- Vi har ikke brug for denne her uro, og derfor siger vi, at man altså skal til forhandlingsbordet, så der kan findes en løsning.

Dennis Alex Jørgensen påpeger, at han ligesom mange andre frygter, hvad der kan ske, hvis der ikke findes en løsning.

Der er ikke længe til julen, og en arbejdsnedlæggelse kan gå hårdt ud over juletrafikken og dermed også HK Trafik og Jernbanes medlemmer.

- Mine medlemmer, som både har med kunder og personale at gøre, bliver påvirket og kommer til at få nogle hårde arbejdsdage af det. Derfor har vi også spurgt DSB's ledelse, hvad de gør for at sikre et ordentligt arbejdsmiljø, for det tærer rigtig hårdt på dem, siger han.

For et år siden meldte DSB sig ind i Dansk Industri. Det betød, at DSB's omkring 7300 medarbejdere ville blive omfattet af en ny overenskomst 1. april i år.

Først såede Dansk Jernbaneforbund tvivl om, hvorvidt indmeldelsen i Dansk Industri overhovedet var lovlig, men det slog Arbejdsretten i september fast.

Det betyder, at de ansatte i DSB ikke længere vil være dækket af den statslige overenskomst på området, men skal over på en privat overenskomst. Det betyder også, at der skal forhandles en række lokalaftaler om blandt andet arbejdstiden.

Og det er her, de største knaster skal findes.

Dansk Jernbaneforbund mener, at medarbejderrepræsentanter skal være med til at planlægge arbejdstiden, som de ifølge fagforeningen er i dag. DSB's ledelse mener derimod, at arbejdsgiveren skal planlægge arbejdet, mens medarbejderne kan få lov at kommentere på det.

Flere fagforbund har været ude og vise deres sympati for Dansk Jernbaneforbund. Tillidsvalgte fra flere LO-forbund har vist deres støtte på Facebook.

Torsdag eftermiddag afholder det faglige fællesskab "Nej Til 42 Timer" demonstration på Nørreport Station i København for at vise deres utilfredshed med DSB's ståsted i forhandlingerne.

Til Avisen.dk fortæller DSB, at man gør det klart over for medarbejderne, at de kan komme til ledelsen, hvis der opstår situationer på arbejdspladsen, der er ubehagelige.

Derudover sørger DSB for at have ledere på perroner, når og hvis der opstår arbejdsnedlæggelser, som kan tage over, hvis DSB's medarbejdere oplever konfliktoptrapning, de ikke selv føler sig trygge i at løse.

Alle DSB's medarbejdere er ifølge DSB uddannet i konflikthåndtering.