Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Italiensk byggechef blev fanget på politiets overvågning, mens han modtog bestikkelsespenge på stort milliardprojekt i Italien. Nu er han produktionschef på offentligt brobyggeri i Danmark.

Pietro Paolo Marcheselli fik to års betinget fængsel for korruption og bestikkelse.
Guardia di Finanza Genova

En krølhåret mand i mørkt jakkesæt står på et kontor og roder med persiennerne.

Kort efter træder en rund herre ind på kontoret og overrækker med et håndtryk en kuvert til den krølhårede mand, som med det samme giver sig til at tælle sedlerne.

Sedlerne er bestikkelsespenge, og den krølhårede mand er den italienske byggechef Pietro Paolo Marcheselli, som nu er produktionschef på opførelsen af Danmarks tredjestørste bro.

LÆS OGSÅ: Italienere ansætter korruptionsstraffet chef på Storstrømsbroen

Et halvt minut inde i videoen kan man se Pietro Paolo Marcheselli, der nu arbejder på byggeriet af Storstrømsbroen, modtage bestikkelsespenge fra en underentreprenør.

Fagbladet 3F kunne fredag fortælle, at Pietro Paolo Marcheselli i juni 2019 blev ansat på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, selvom han året forinden havde fået en betinget straf på to års fængsel for korruption og bestikkelse.

Han havde altså endnu ikke udstået sin straf, da han blev hentet til Storstrømsbro-byggeriet, som finansieres af danske skattekroner.

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har kontrakten på den nye Storstrømsbro.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag – nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Korruptionsnetværk

Det var blandt andet hemmelige aflytninger og videooptagelsen herover, der fældede Pietro Paolo Marcheselli.

I april 2018 indgik han et forlig med anklagemyndigheden i Genova og accepterede en straf for sin rolle i korruption og bedrageri med byggekontrakter for op mod 500 millioner kroner.

Det italienske finanspoliti, Guardia di Finanza, havde i 2016 fået færten af et omfattende korruptionsnetværk på Terzo Valico-projektet, som er en højhastighedstogbane mellem Milano og Genova.

Pietro Paolo Marcheselli var på daværende tidspunkt en højtstående figur i byggekonsortiet Cociv, som havde hovedentreprisen på milliardprojektet.

På videoen får de italienske efterforskere bekræftet deres mistanke, da Marcheselli bliver overrakt 5.000 euro (cirka 37.000 kroner) i bestikkelse af en chef for et entreprenørfirma, som til gengæld bliver tildelt en kontrakt på Terzo Valico-projektet til en værdi af 1,6 millioner euro svarende til 12 millioner kroner.

Minister ind i sagen

Ifølge udbudsekspert Steen Jensen er Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, forpligtet til at undersøge, om ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli er i strid med reglerne og betingelserne i kontrakten på Storstrømsbroen.

Og på Christiansborg har Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten krævet, at transportminister Benny Engelbrcht (S) går ind i sagen.

Den nye sag om den korruptionsstraffede produktionschef er bare én ud af en lang række skandalesager på det store brobyggeri på Sydsjælland.

Skandalesager

I 2017 startede det også med en sag om korruption, da det kom frem, at to af de oprindeligt tre selskaber i SBJV stod over for en korruptionsretssag i Italien.

Siden er sager om livsfarligt arbejdsmiljø, skjulte arbejdsulykker og firmaer, der ikke kan få betaling af SBJV, væltet frem.

LÆS OGSÅ: Peter og Kim arbejder på Storstrømsbroen: “Det er vanvittige arbejdsforhold”

Det er 3F Byggegruppen, der organiserer mange af bygningsarbejderne på brobyggeriet, og her er næstformand, Palle Bisgaard, ved at miste tålmodigheden med den italienske hovedentreprenør.

- Vi er enormt bekymrede for forholdene på byggeriet. Der er den ene historie efter den anden om helt uacceptable forhold, og det virker ikke som om SBJV har evnerne eller viljen til at ændre situationen. Når det nu også viser sig, at de på ledelsesniveau har nogle problematiske forhold, så er der endnu mere grund til at være på vagt og overveje, om SBJV er de rigtige til opgaven, siger Palle Bisgaard.

Sagskomplekset om bedrageri og korruption i forbindelse med Terzo Valico-projektet mellem Milano og Genova kører fortsat i det italienske retssystem.