Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Er det risikabelt at købe en brugt dieselbil? For mange kan en dieselbil fortsat give god mening.

Det giver stadig god mening for mange at vælge dieselbilen, da deres kørselsmønster egner sig til det.
John Macdougall/AFP/Ritzau Scanpix

Rundt på de danske veje kører 700.000 danskere fortsat dagligt rundt i dieselbiler. Med et stødt stigende salg af elbiler og plug in-hybrider, kan man ellers få en fornemmelse af, at dieselbilen for alvor er på vej mod afgrunden.

SE OGSÅ | Video: Dieselmotoren fortjener en runde mere

Det giver dog stadig god mening for mange at vælge dieselbilen, da deres kørselsmønster egner sig til det.

Men tør man købe en brugt dieselbil? Og hvilke forudsætninger bør man have for at købe en dieselbil? Det er nogle af de spørgsmål Anders Berner besvarer i videoen her.

Hold øje med euronormen

Når man i forbindelse med dieselbiler snakker om Euronorm, så henviser det til bilens miljøegenskaber og hvor meget den må udlede af skadelige stoffer.

Den første Euronorm 1 blev indført tilbage i 1993, men det var først fra 2000, med Euronorm 3, at der første gang blev sat en begrænsning på, hvor mange skadelige stoffer (NOx) en ny dieselbil måtte udlede. Her måtte en ny dieselbil maks udlede 500 mg/km.

SE OGSÅ | Video: Danskerne køber langt færre, men langt dyrere biler

I dag gælder Euronorm 6, hvor dieselbilerne kun må udlede 80 mg/km. Det betyder altså, at dieselbiler produceret fra september 2015 og frem kun må udlede 80 mg af de skadelige stoffer pr. km.

Bør du overveje en dieselbil?

Dieselbiler har ikke godt af korte ture, da det slider meget på dieselmotoren. De skal helst over 30 kilometer pr. køretur og uden for meget køkørsel. Men hvornår bør man overveje en dieselbil?

Her er nogle kriterier, du bør overveje:

  • Du kører over 25.000 kilometer årligt
  • Din primære tur er på over 30 kilometer
  • Du kører ikke for meget i byen eller i kø

Fordelen ved dieselbilen er, at den kører en del længere på literen end benzinbilen. Man bør derfor klart overveje dieselmotoren, hvis man ved, at ens faste og primære ture er lange.

Hvad skal du kigge efter

Normalt siger vi, at man skal gå efter bilen med laveste kilometerstand, men når vi snakker om dieselbiler, kan det være anderledes. Faktisk skal man undgå dem. Dieselbiler skal som nævnt helst køre lange ture og derfor som tommelfingerregel runde 25.000 kilometer om året.

SE OGSÅ | Video: Der er penge at spare på brugte biler lige nu

Derfor er en 5 år gammel dieselbil med under 50.000 kilometer på tælleren ikke det kloge valg. Tværtimod bør man gå efter en bil, der har kørt på den gode side af 100.000 kilometer, da det bevidner om en dieselbil, der har kørt længere ture.

SE OGSÅ | Video: Værditabet er lavere end nogensinde før

Hvor gammel skal bilen så være? Ligesom med benzinbiler bør man gå efter den nyeste dieselbil, man har råd til og helst en Euronorm 5 eller 6. Euronorm 5 blev indført i 2009. Køber du en dieselbil fra før 2009, kan du ende ud med ikke at måtte køre i de fem største kommuner i landet.

Er du i tvivl om bilens Euronorm, kan du filtrere efter Euronorm inde på bilbasen.dk.