Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Overgangen mellem NemID og det nye MitID er ikke gået så glat, som det var planlagt. Digitaliseringsstyrelsen forventer dog, at vi som borgere 31. oktober kan nøjes med det ene – i hvert fald når vi går i netbanken. 

Digitaliseringsstyrelsen opfordring til alle er at bruge MitID så meget som muligt – og i den forbindelse huske at vælge løsningen, når man ved et login får valget mellem dem. Man skal nemlig have i baghovedet, at NemID bliver lukket helt på et tidspunkt.  
Emil Helms/Ritzau Scanpix

Skal man bruge MitID eller NemID? Er du én af de mange danskere, som er godt træt af at skulle benytte sig af de to offentlige systemer ved siden af hinanden, er der ved at være lys for enden af tunnelen. 

Udrulningen af MitID har været forsinket i forhold til den oprindelige køreplan, men fra 22. september bliver MitID standardlogin på alle offentlige selvbetjeningsløsninger, oplyser Digitaliseringsstyrelsen. Bankerne vil lukke helt for netadgang via NemID 31. oktober. Derudover vil bankerne snart oplyse kunderne om, at MitID fremover også skal bruges ved køb af varer på internettet.  

Digitaliseringsstyrelsens vicedirektør Adam Lebech forklarer, at forsinkelsen i udrulningen af MitID i høj grad har handlet om, at en del af de borgere, der skal have oprettet MitID manuelt på kommunernes borgservice, ikke har fået det gjort endnu. Men det er de godt i gang med nu, forklarer han. 

- Overgangen til MitID er sket over en længere periode. Det er blandt andet, så alle kan få den hjælp, de har brug for. Da vi lancerede MitID i oktober 2021, planlagde vi, at de sidste aktive NemID-brugere ville få NemID med udgangen af juni. Da vi i foråret oplevede et ekstra, uforudset pres i Borgerservice, rykkede vi sluttidspunktet med fire måneder, siger han og tilføjer: 

- Vi har givet de sidste lidt mere tid til at komme med ombord, inden NemID gradvist udfases. Men alle NemID-brugere, der har behov for fremadrettet at kunne benytte netbank, skal overgå til MitID senest 31. oktober 2022.

Forståelse for frustrationen

Mange borgere har kunnet tilmelde sig MitID via digitale løsninger og deres mobiltelefon, men der er også mange, der ikke har kunnet. Nogle fordi de ikke har kunnet forstå, hvad de skulle gøre – andre fordi de har en mobiltelefon, der er for gammel til at kunne bruges til selvbetjeningen. 

De har alle skullet stille sig i kø i borgerservice for at identificere sig og komme ind i MitID-systemet. Det hele har medført, at de offentlige myndigheder og private virksomheder har skullet fortsætte med at tilbyde både MitID og NemID til brugerne. Nogle aktører har endda været lidt langsomme til at opdatere deres software, så brugerne slet ikke fik tilbudt login via MitID. 

Adam Lebech forstår godt, hvis det har irriteret brugerne. Generelt synes han dog, at folk har taget hele omlægningen pænt – trods forsinkelserne. 

- Danskerne har været rigtig gode til at tage det nye MitID i brug. Langt de fleste – godt 4,5 millioner – har nu fået deres nye digitale id. Vi har hele tiden været klar over, at det er en kæmpe opgave at få cirka fem millioner aktive NemID-brugere over på MitID. Derfor har vi også fuld forståelse for, at ikke alle oplever det lige enkelt. Vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe endnu flere med om bord. Både via kommunernes Borgerservice og ude i bankerne, siger han. 

Søg hjælp hvis det driller

Digitaliseringsstyrelsen opfordring til alle er at bruge MitID så meget som muligt – og i den forbindelse huske at vælge løsningen, når man ved et login får valget mellem dem. Man skal nemlig have i baghovedet, at NemID bliver lukket helt på et tidspunkt.  

- Overgangen til MitID er jo sket over en længere periode, hvilket også betyder, at man stille og roligt kan vænne sig til at bruge sit nye ID, samtidig med at man stadig kan bruge NemID mange steder. Vi vil dog opfordre til, at man går i gang med at bruge sit MitID, så snart man har fået det, så man ikke glemmer sit bruger-ID, siger han.  

Når landets banker siger farvel til NemID 31. oktober, vil næste skridt være, at virksomheder og organisationer gradvist også udfaser løsningen. I sidste ende vil tilbuddet om at bruge NemID helt forsvinde – i hvert fald for os som borgere. Virksomheder kan dog fortsætte med løsningen noget tid i deres interne dialog med myndighederne, men det vil ikke være noget, vi mærker noget til som privatpersoner.